Het is bijna niet voor te stellen, maar nog geen 20 jaar geleden waren termen zoals e-mail marketing, cost-per-click en banners onbekend. In die twintig jaar is online marketing enorm gegroeid en wordt er inmiddels meer geld aan besteed dan aan de traditionele vorm. Het is daarom logisch dat tegenwoordig alles draait om online marketing. Echter, vaak wordt vergeten dat traditionele marketing nog steeds de basis is van zijn moderne broertje. Net zoals het AIDA model dat daarbij hoort.
AIDA staat voor Awareness, Interest, Desire en Action. Dit zijn de stappen die consumenten doorlopen bij een keuze tot aankoop. De consument ziet namelijk eerst een product (attention), en raakt daarna pas geïnteresseerd (interest).
Daarna krijgt de klant de wens om het product te kopen (desire) om uiteindelijk het product direct aan te schaffen (action). Het AIDA model kan eigenlijk gezien worden als een trechter waarbij je consumenten langzaam op een relevante wijze begeleidt naar het koopproces. Een klassiek marketingmodel dus. Maar nog steeds van belang in online marketing.
Het AIDA model toepassen op online marketing kanalen
Het AIDA model kun je op verscheidene manieren gebruiken. Je kunt het AIDA model gebruiken om je online marketing kanalen te beoordelen, bijvoorbeeld. Elk online marketing kanaal heeft namelijk een eigen specialiteit. Daarom zijn sommige kanalen beter geschikt om awareness te krijgen en andere kanalen om consumenten tot actie te brengen.
Awareness
Social media is een voorbeeld van een typisch awareness kanaal. Een consument raakt bijvoorbeeld bekend met je merk na het zien van een (gesponsord) Facebookbericht. Als de consument al bezig was met een aankoopproces zal hij of zij snel overgaan naar de volgende stap (interest). Zo niet? Dan zal die consument sneller aan jouw merk denken wanneer hij of zij gaat zoeken naar soortgelijke aanbieders. Ook banners kunnen dit effect hebben.
Interest
Ook bij de deze stap is social media van belang. Vooral wanneer er sprake is van interactie. Als een consument het eerder genoemde Facebookbericht interessant vindt, zal hij of zij het bericht leuk vinden, erop reageren of het zelfs delen. Ook het volgen van bijvoorbeeld een Facebookpagina is een teken van interesse. Andere acties zijn het inschrijven voor de nieuwsbrief of het meedoen aan een online campagne. Door specifieke Facebook campagnes te starten die afgestemd zijn op jouw doelgroep creëer je deze interesse. Een logische volgende stap is om vanuit deze interesse, de behoefte om jouw product aan te schaffen te creëren.
Desire
Wanneer een consument de behoefte heeft om het product aan te schaffen, zal hij of zij gebruik maken van een zoekmachine. Jouw doel als bedrijf is om bovenaan de zoekresultaten te staan door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit kan door het plaatsen van goede content op je site (blogs, video’s of e-books). Daarnaast kun je partnerschappen sluiten met andere pagina’s die in de zoekresultaten staan. Denk hierbij aan deals met vergelijkingswebsites en gastblogs op succesvolle websites. Ook kun je gebruik maken van zoekmachine advertenties (SEA) om een plekje in de resultatenpagina te bemachtigen. Verder is het goed om de consument te bereiken met salesgerichte banners. Dit kan bijvoorbeeld met Google AdWords en gebruik te maken van remarketing banners via het Google Display Netwerk.
Action
Zodra de klant overgaat tot aankoop of een andere soort conversie – het invullen van een formulier of een offerte aanvraag, bijvoorbeeld – is het belangrijk om dit proces zo makkelijk mogelijk te maken. Maak ook goed gebruik van SEA campagnes en zorg dat je op de juiste zoekwoorden te vinden bent (inclusief longtail). Zodra een consument heel specifiek de zoekopdracht intypt is de kans op conversie vele malen hoger. Dit proces maak je makkelijker door je product op veel plekken te verkopen, genoeg informatie op je website aan te bieden en door duidelijke productpagina’s te hebben. Ook goede webcare, een snelle serviceverlening via internet als social media aan je klanten, kan een aankoop tot stand brengen.
Conclusie
Het AIDA model laat zien dat traditionele marketingmodellen nog steeds relevant zijn bij het opzetten en uitvoeren van een online marketingcampagne. Staar je dus niet blind op de nieuwste online marketing technieken en kijk af en toe naar de bewezen theorieën van de traditionele marketing, want daar valt nog veel van te leren.
Bron: Online marketingkanalen & Marketing en Management