Je wil dat je website goed te vinden is. SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is dan de manier om daarvoor te zorgen. Wanneer je de SEO van jouw website doet, moet je echter voorzichtig zijn. De technieken die vroeger werkten om gevonden te worden, kunnen je tegenwoordig een bestraffing van Google opleveren. En technieken die voorheen als tijdverspilling werden gezien, zijn tegenwoordig onmisbaar om een site goed te laten scoren.
Hoe dat komt? Google wijzigt vaak het gebruikte (en geheime) zoekalgoritme waarmee zij sites indexeren. Niet verrassend dus dat online marketeers die deze algoritmes op de voet proberen te volgens, soms in de war raken.
SEO-mythes
Hun speculaties over de nieuwste SEO-trends lopen uiteen en zijn een broedplaats voor veel mythen. Het is daarom soms moeilijk feiten van fictie te onderscheiden. Door de vele onjuiste informatie die je online kunt vinden, is de kans groot dat je SEO-tactieken toepast die geen resultaten opleveren. Soms leiden deze tactieken zelfs tot een penalty van Google. Het ontvangen een Google penalty betekent is meeste van de gevallen dat jouw website niet meer weergeven wordt in de zoekresultaten, tot alles weer op orde is. Als ondernemer kan je niet veroorloven dat potentiele klanten je niet meer via Google kunnen vinden.
SEO-fouten om te vermijden
Ik heb een lijst met 5 SEO-missers gemaakt om je te helpen deze fouten te voorkomen.
1) Spammy gastbloggen
Ik ben een groot fan van gastblogs schrijven, omdat het je netwerk vergroot maar tegelijkertijd ook je online authoriteit.
Belangrijk is wel dat je het op een gedegen wijze doet. Want je hebt legitieme gastblogs en spammy gastblogs. Die laatste, gastbloggen gebruiken om alleen links te krijgen is niet handig. Ik raad je daarom het volgende aan als je start met gastbloggen
• Gebruik geen geoptimaliseerde anchors in je gastblogs. Een anchor tekst is de tekst die zichtbaar is als je een link naar een andere pagina maakt. Bijvoorbeeld als ik een link maak naar de pagina wat is seo dan is ‘wat is seo’ de anchor tekst
• Zorg dat je gastblogs relevantie inhoud hebben. Ik bedoel hiermee, als je een artikel schrijft voor een platform voor jonge moeders is het niet handig om een artikel te schrijven en laten plaatsen over de laatste SEO trends. Twee uiteinde, maar heb hiermee mijn punt wel gemaakt.
• Schrijf content van hoge kwaliteit. Zorg ervoor dat de lezers en de zoekmachines jouw content begrijpt.
Op dit moment is gastbloggen nog steeds een haalbare optie voor het verbeteren van je SEO, het vergroten van je merkbekendheid en zelfs het opbouwen van je autoriteit .
2) Overgeoptimaliseerde anchor teksten
Een lange tijd werden anchorteksten met zoekwoorden voornamelijk gebruikt om hoger te in de zoekresultaten te komen. Destijds werkte het nog, maar tegenwoordig is het gebruik van overgeoptimaliseerde anchors hetzelfde als het vragen om een penalty.
Wat is een overgeoptimaliseerde anchor? Een overgeoptimaliseerde anchor is een anchortekst die keywords gebruikt waarvoor je wilt ranken. Als je met je bijvoorbeeld wil ranken voor de term ‘beste autoverzekering’, gebruik je de anchor ‘beste autoverzekering’ met een link naar beste-auto-verzekering.nl. Dat werkte prima totdat Google in zijn ‘Link Scheme’-document’ hiervoor begon te waarschuwen.
Maar wat voor anchors gebruik je dan om te kunnen linken?
• je eigen URL’s zoals deze: www.onlinemarketingkanalen.nl
• branded anchors zoals deze: Raadpleeg Onlinemarketingkanalen.nl voor SEO advies
• Longtail anchors zoals deze: Het uitvoeren van een SEO analyse brengt u op de hoogte van de huidige vindbaarheid en status van uw website.
3) Kwantiteit van links boven kwaliteit
Hoe meer backlinks je site krijgt, hoe beter, toch?
Nee dat is niet zo.
Je vindt zonder al te veel moeite SEO-bureaus’s die snel en voor weinig geld een behoorlijke hoeveelheid links voor je site kunnen opbouwen. Binnen een week of twee verzamelen zij enkele tientallen links die rechtstreeks naar de door jou opgegeven pagina’s verwijzen.
Maar dat heeft lang niet altijd een positieve impact op jouw rankings. In de volgende gevallen werkt het namelijk averechts:
• de site die naar jouw site linkt heeft een penalty
• de site met links heeft weinig authoriteit
• je ontvangt een groot aantal van dergelijke links in een korte tijd.
Linkbuilding was en is nog steeds het fundament van veel SEO-bureaus. De toegevoegde waarde van linkbuilding is echter afhankelijk van de autoriteit en de geldigheid van de site die naar jouw site linkt. Vroeger betekende meer backlinks automatisch een hogere ranking. Tegenwoordig is dit niet meer het geval en gaat het meer om kwalitatieve backlinks.
Een kwalitatieve backlink is een link van een domein die door Google wordt vertrouwd en als relevant wordt gevonden voor jouw site. Bijvoorbeeld als een website over kinderkleding linkt naar een webshop die spullen verkoopt voor senioren wordt dit gezien als minder relevant.
4) Keyword focused content
Overoptimaliseer je content en pagina niet voor een zoekwoord waar je op wilt ranken.
Het is algemeen bekend dat het steeds opnieuw weer gebruiken van hetzelfde zoekwoord in je tekst een fout is die je moet vermijden. Ondanks de waarschuwingen en gevolgen van het misbruiken van keywords, zie ik het nog steeds regelmatig gebeuren zoals in het onderstaande tekstfragment:
Rode appeltjes online
Als je rode appeltjes zoekt, dan ben je hier op de juiste plek om rode appeltjes te kopen. Want als het om rode appeltjes gaat, kan je geen betere online plek voor rode appeltjes vinden. Echt, probeer het maar. Ga naar een andere rode appeltjes website en probeer hun rode appeltjes uit. Je zult zien dat je weer gauw onze rode appeltjes wilt kopen.
Als je een keyword twee keer gebruikt in je tekst, koppelt Google het woord aan je pagina of artikel. Het levert geen extra voordeel op als je hetzelfde zoekwoord op een onnatuurlijke manier blijft gebruiken. Het kan zelfs van negatieve invloed zijn op je ranking.
5) Alleen vertrouwen op links ruilen in plaats van goede content en techniek
SEO is meer dan linkbuilding alleen. Het is een misvatting dat alleen het plaatsen van veel links naar een site op magische wijze zorgt voor autoriteit, hoge rankings en een enorme stroom aan traffic naar je site.
SEO bestaat uit drie componenten:
- Technische SEO (on site)
- Content (on page)
- Linkbuilding (off page)
Het is de som van deze drie elementen die maakt dat je goede resultaten kunt behalen met SEO. Beperk je dus niet tot één of twee technieken die je steeds opnieuw gebruikt.
….