Ben jij ook zo’ n ondernemer die een mooi product of waardevolle dienst aanbiedt, maar te weinig omzet maakt? Heb je geen zin om te ‘leuren’ en is sales niet jouw ding? Met het boek ‘De Nieuwe Weg; in zeven stappen naar meer omzet‘ helpt Jochum Jarigsma je aan de ondernemersvaardigheden die je nodig hebt om van je bedrijf een commercieel succes te maken.
Acquisitie
Voor veel ondernemers is acquisitie een onderdeel van het bestaan dat ze het liefst zouden overslaan. Ze zien niet hoeveel invloed ze zelf hebben op het verkoopsucces. Schrijver Jarigsma: “Het moeilijkste is de eerste stap in het verkoopproces: iemand benaderen die je niet kent. We vinden afwijzing doodeng, en daarom proberen we dat te vermijden. De allerlaatste stap zetten we daarom ook liever niet: om de opdracht vragen. Veel ondernemers durven dat niet. De klant komt zelf wel als hij wil, redeneren zij. Maar zo laat je je inkomen wel aan het toeval over.”
Business Roman
Al lezend laat Jarigsma je kennis maken met de verschillende fases in het acquisitieproces. Hij doet dat op een originele manier: ‘De nieuwe weg’ is een business roman. Het combineert vakkennis over acquisitie en sales met het verhaal van hoofdpersoon Rutger Kooistra, een ondernemer die vakantiebungalows aan de man wil brengen. Het verhaal speelt zich af op Schiermonnikoog waar plannen om een nieuwe weg het eiland met het vaste land te verbinden, verdeeldheid zaaien. Die weg ziet Rutger als zijn grote kans. Het loopt echter niet zoals hij wil. Hij wil veel geld verdienen en moet onder druk presteren. Hij ontmoet de aantrekkelijke activiste Rineke die zijn plannen in de war schopt en hem drastisch aan het twijfelen brengt. Daarnaast pakt Rutger het regelmatig verkeerd aan in zijn pogingen kopers te vinden en stapelt hij fout op fout. Zijn goede vriend Peter helpt hem met veel geduld de zeven essentiële stappen op weg naar meer omzet te nemen.
Zeven stappen
Het is aan te raden om je aandacht vooral te richten op de lessen die vriend Peter voor de stuntelende en van tijd tot tijd ergernis oproepende Rutger in petto heeft en het boek niet te zeer te zien als een roman. Als je namelijk graag een roman leest, is het verstandiger om een ‘echte’ roman of een spannende thriller te kopen. Maar in vergelijking met andere vakliteratuur over acquisite en sales leest het boek wel makkelijk weg en steek je op een snelle en heldere manier heel wat op over de grondbeginselen van acquisitie en sales. In ‘De nieuwe weg’ maakt Jarigsma de zeven essentiële stappen die nodig zijn om een deal te sluiten heel inzichtelijk: van het formuleren van je product of dienst en het vinden van je (niche)markt en je potentiële klanten in de markt tot het onderzoeken van hun behoeften en, na het doen van een aanbod, het oplossen van de verkoopweerstand om de deal te sluiten.
Waardevolle informatie en tips
Het boek bevat veel waardevolle informatie en tips over hoe je als ondernemer je acquisitie goed op poten kan zetten. In het nawoord vat de schrijver deze informatie nog eens samen en geeft hij een overzicht van de methoden waar hij hoofdpersoon Rutger mee heeft laten kennis maken. Het boek is zowel geschikt voor beginnende ondernemers als voor de meer ervaren ondernemers, die hun verkoopkennis nog eens wil opfrissen.
Jochum Jarigsma is social entrepreneur, spreker en trainer op het gebied van acquisitie, sales, netwerken en ondernemerschap. Hij doceert ondernemersvaardigheden aan verschillende hogescholen en universiteiten.
Titel: De nieuwe weg; in 7 stappen naar meer omzet
Auteur: Jochum Jarigsma
Dit boek is ook te verkrijgen bij bol.com
Bedankt voor de recensie! #blijmee.
Leuk te horen dat je er blij mee bent!