Hoe bouw ik een sterk en onderscheidend merk voor mijn onderneming? Wat maakt mij écht anders dan anderen? Wat is mijn toegevoegde waarde in de markt? Hoe kan ik een onderscheidend merk bouwen, met een aantrekkelijke propositie die klanten verleidt?
Het zijn vragen die zowel startende als reeds gevestigde ondernemers bezighouden, merkte Alexandra Calmero. Zij helpt ondernemers met haar bedrijf BrandKarma bij het ontwikkelen van hun personal branding. De deelnemers aan haar trajecten gaven aan behoefte te hebben aan een fysiek werkboek. En dat inspireerde haar tot het schrijven van “De MERK IK toolkit”.
De MERK IK toolkit
Het boek is een compleet doe-het-zelf bouwpakket voor het bouwen van een sterk en onderscheidend merk vanuit jezelf. Het geeft je de tools om aan de slag te gaan. Je ontdekt welke bouwstenen je nodig hebt om je branding op een strategische manier te ontwikkelen. Tegelijkertijd helpt het je met focus te ondernemen.
Het werken met de toolkit levert je helderheid, inzicht en tijd op, omdat jouw stip op de horizon en de weg ernaartoe duidelijk is. Je hebt uiteindelijk een brandbook, een Businessplan en een Brandbusiness Dashbord in handen waarmee je direct aan de slag kunt.
Personal branding en een 360° aanpak
Het centrale thema van “De MERK IK toolkit” is Personal Branding, maar ook zichtbaarheid, klanten en ondernemen komen uitgebreid aan bod. Alexandra belicht het bouwen van je merk vanuit verschillende invalshoeken: intuïtief, visueel creatief, innovatief, strategisch, conceptueel, commercieel, management en mindset.
Alexandra: “Ik heb bewust gekozen voor een 360 graden aanpak, zodat je werkt aan een rond en kloppend merkconcept dat echt bij je past. Het is een must-have als je op een gestructureerde manier met je branding aan de slag wilt gaan en aan je eigen brandbook wil werken.”
Modules en tools
De toolkit voert je stap voor stap, op een hele organische manier, door de wereld van de brand-strategie. Je start bij de basis met een zelfanalyse en het onderzoeken van je persoonlijkheid en identiteit. Vervolgens sta je stil bij het ontwikkelen van je strategie, je concept MERK IK en je ideale klant. Ten slotte besteed je aandacht aan je brandstory en zichtbaarheid en eindig je met het vormgeven van je merkbeleving en je content. Je staat als ondernemer bewust stil bij vragen als:
- Wie ben ik?
- Wat kan ik?
- Wat wil ik?
- Waarom wil ik dat?
- Voor wie?’
- Wanneer?
De tools en methodes die je hiervoor nodig hebt, heeft Alexandra vertaald naar talloze opdrachten die zorgen voor verdieping en naar templates, inspiratie en tips waarmee je direct aan de slag kan. MERK IK toolkit is daarmee een houvast om van A tot Z een op alle vlakken sterk merk te bouwen.
Onderscheidend en compleet
Alexandra: “Ik koesterde altijd al de stille wens een boek te schrijven, maar had nooit in deze richting gedacht. Nu ligt er iets dat ik zelf graag had gehad toen ik mijn bedrijf startte. En ik ben niet de enige die er blij mee is; van mijn lezers krijg ik terug dat ze de opzet van het boek heel inspirerend vinden en het superleuk vinden om met de opdrachten bezig te zijn.”
“Het boek is ontzettend waardevol: alle kennis en ervaring die ik de afgelopen jaren verzameld heb, komen erin samen. Ik heb het tussen de bedrijven door geschreven. Dat gaf me de kans om van tijd tot tijd afstand te nemen, het te finetunen en de puntjes op de i te zetten. Na het afronden van alle teksten heb ik visueel nog een hele slag gemaakt en er op het laatst veel inspirerende quotes aan toegevoegd. Met een resultaat waar ik trots op ben. Ik durf te zeggen dat je nergens anders zo’n compleet boek vindt: dat maakt het echt bijzonder.”
Personal Branding must-have
De MERK IK toolkit is een must-have als je aan de slag wil met je Personal Branding. Je hebt een business proof werkboek in handen, waarmee je op een strategische en succesvolle manier je business kunt opbouwen. Het is niet alleen geschikt voor ondernemers die starten met hun bedrijf, maar ook voor iedereen die al een tijdje onderneemt en toe is aan een volgende stap.
Maak kans op het winnen van Alexandra’s boek!
Lijkt het je wel wat om aan de slag te gaan met de MERK IK toolkit en te werken aan je Personal Branding? Doe dan mee met onze prijsvraag en maak kans op één van de twee “MERK IK toolkit” exemplaren die Alexandra weggeeft om het verschijnen van haar boek te vieren.Beantwoord de drie onderstaande vragen (de antwoorden kun je vinden op de site van BrandKarma) Aan de prijsvraag meedoen gaat niet meer: de boeken zijn al onderweg naar de winnaars Linda en Chris. Maar je kunt jouw eigen MERK IK Toolkit hier bestellen. Meer informatie over de toolkit vind je hier.