Regelmatig bloggen. Zorgen voor interessante artikelen. Aandacht besteden aan wat je doelgroep belangrijk vindt. Of juist leuk om te lezen. En dan ook nog even ervoor zorgen dat je ergens in die tekst een link kan leggen naar wat jij aanbiedt als ondernemer.
Terwijl ik het schrijf, voel ik de zin om een artikel te schrijven als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik moet zelfs de neiging onderdrukken om toch nog maar even een snel rondje social media te doen. En ik ben iemand die schrijven leuk vindt en het graag doet! Als je minder vaak of minder graag schrijft, kunnen die ‘eisen’ het schrijven veranderen in een berg waar je enorm tegenop kijkt.
Schrijven is toch inspiratie en vrijheid?
Ik weet precies hoe dat voelt. Been there, done that. Toen ik startte als blogger, zorgden die voorwaarden ervoor dat ik regelmatig een tijdlang naar mijn scherm staarde.
Bloggen stond voor mij gelijk aan ‘creatieve vrijheid’, ‘inspiratie laten stromen’ en ‘schrijven wat je wilt’. Maar ook aan een leuk onderwerp verzinnen met een originele invalshoek. Iets waar anderen graag iets over zouden willen lezen.
Al die eisen zorgden voor een hoge lat en een behoorlijke zelfcensuur. Eerlijk gezegd liep mijn schrijven daarom regelmatig op niks anders uit dan een gefrustreerd gevoel over weer geen nieuw, ontzettend leuk en origineel stukje op mijn site.
De gouden tip die het voor mij veranderde
Maar zoals dat vaker gaat met zaken die enorme problemen lijken en je zelfvertrouwen ondermijnen, was de oplossing een stuk eenvoudiger dan gedacht. Bij mij kwam de gouden tip langs in een mail van een collega-blogger: “Bedenk zoveel mogelijk onderwerpen waar je over wil schrijven in één keer. De rest komt naderhand wel.”
First things first: de onderwerpen
In eerste instantie voelde ik weerstand tegen dat idee, omdat het haaks stond op mijn gevoel over ‘inspiratie’, ‘creatieve vrijheid’ en ‘schrijven’. Maar toen ik het uitprobeerde, bleek het heel goed te werken.
Een onderwerp bedenken is vaak dat eerste obstakel als je ervoor gaat zitten om te schrijven. De reden waarom je niet op gang komt; waar ga je het nu eens over hebben? En die eerste drempel kun je uit de weg ruimen door in één keer een hele rits aan onderwerpen te bedenken.
Blogtitel en korte beschrijving, werktitel en beschrijving
Het verzinnen van onderwerpen is als een kraan die steeds harder druppelt: het ene onderwerp roept het andere op. Voor ik het wist had ik een hele lijst, genoeg om een hele tijd vooruit te gaan.
Bij elk onderwerp bedacht ik vervolgens een titel en beschreef ik in een regel of 3, 4 waar ik het in de blog over wilde hebben.
Starten met schrijven werd zo een stuk makkelijker. Een kwestie van zitten, onderwerp uitkiezen en schrijven maar. Ik kon me volledig concentreren op wat ik wilde vertellen. Het gefrustreerde gevoel verdween. En gek genoeg zorgde die structuur ervoor dat bloggen me meer gevoel van vrijheid gaf dan ik had verwacht. Weg gefrustreerd gevoel.
Die ‘eisen’? Jouw leidraad voor je onderwerpen!
Of je al die ‘eisen’ aan je blogs, artikelen en columns voor je bedrijf dan maar overboord moet gooien? Nee, juist niet! Ze zijn een handige leidraad bij het bedenken van onderwerpen. Ze zorgen ervoor dat je interessante artikelen schrijft die je doelgroep graag leest en waarin je makkelijk linkt naar wat je zelf aanbiedt. En dat kan je vrij eenvoudig doen door deze drie vragen te beantwoorden:
1) Wat doe jij oftewel waar hou je je nu precies mee bezig?
Het ligt misschien voor de hand, maar schrijf eens op wat jij precies doet. Waar bestaat jouw dagelijkse werk uit? Wat zijn de grote lijnen daarin en wat is jouw specialiteit? Welke thema’s kun je onderscheiden? De thema’s zijn onderling verbonden, maar betreffen elk een op zichzelf staand onderdeel van je vak.
Bedenk nu per thema zoveel mogelijk problemen die mensen uit jouw doelgroep kunnen ervaren. Als imagoconsulent is ‘kleding’ vast één van de thema’s op je lijstje, naast bijvoorbeeld ‘kleuradvies’ en ‘stofgebruik’. Uit ervaring weet je dat mensen het moeilijk vinden om de juiste kleding voor een bepaalde gelegenheid te kiezen. Er zijn daar heel wat vragen bij te bedenken. Wat trek je aan bij een sollicitatiegesprek? Kun je in broekpak naar een bruiloft? Kies je voor een rok, een jurk of een broek voor een presentatie bij klanten?
2) Welke vragen krijg je vaak vanuit je doelgroep?
Klanten stellen je vragen over jouw vakgebied. Die vragen zijn een perfect onderwerp voor een artikel of een blog op je site, juist omdat ze vanuit je doelgroep komen.
Je krijgt als voedingsdeskundige bijvoorbeeld de vraag welke voedingsstoffen echt niet mogen ontbreken in je dagelijkste voeding. Of wat je nu vindt van iets als een Keto-dieet. En als social media marketeer vragen je klanten je vast weleens welke tools nu handig zijn om al die posts in te plannen.
3) Welke oplossingen bied jij voor problemen?
Maak tenslotte een lijst met onderwerpen waarbij je de problemen die jouw doelgroep ervaart linkt aan de oplossingen die jij biedt. Vertel als hondentrainer hoe jouw methode helpt om honden netjes naast je te laten lopen, zonder te trekken. Leg als personal trainer uit waarom jouw steun bij het trainen juist zo belangrijk is om het vol te houden. Of vertel als online copywriter hoe je mensen helpt bij het bedenken van een hele lijst aan blogonderwerpen.
De schrijfbasis is klaar
Maak daarna een overzicht van alle onderwerpen die je hebt bedacht. Verzin bij elk onderwerp een titel en beschrijf als geheugensteuntje in een paar zinnen de insteek die je kiest voor het blog. Wat is het probleem dat je gaat bespreken en welke oplossingen zijn daarvoor?
Natuurlijk is daarmee je artikel of blog nog niet geschreven. Maar die eerste stap heb je wel al genomen. En die is vaak het moeilijkst!
…
Top! dank je wel
Ik hoop dat de tip je helpt op zo’n moment van ‘writer’s block’.
Schrijf ze!