“Mijn website kan nog niet in de lucht, hij is nog niet af. De teksten moeten nog en ik moet de producten nog omschrijven. Ik weet niet hoe, ik heb geen tijd”, verzucht een collega-ondernemer. Ik hoor dit regelmatig en telkens vertel ik over het wegjagen van de beren op hun weg. Begin gewoon, pagina voor pagina. Artikel voor artikel. Stap voor stap.
De opperbeer
Om maar gelijk het grootste misverstand, de opperbeer, uit de wereld te helpen: een website is nooit af. Het is geen folder waar je tekst en foto’s voor laat maken, naar de drukker stuurt en een mooie stapel terug krijgt. Een website leeft, moet in beweging blijven. Zoekmachines als Google zijn dol op websites waar steeds nieuwe content op komt.
Eind vorig jaar wilde ik mijn website verhuizen en ik deed iets verkeerd. Dom want ik doe het regelmatig voor mijn klanten. Ik raakte in eerste instantie in paniek maar zag nieuwe kansen. Een frisse start. Een nieuw logo, nieuwe foto’s en een hele verse, nieuwe website. En ik besloot om vanaf de eerste stap mijn bezoekers mee te nemen in het proces. Ik begon met een pagina met heel kort informatie over mij, mijn logo en mijn foto. De reacties waren geweldig. Mensen vonden het leuk om deelgenoot te zijn van de geboorte van mijn nieuwe website.
Ja, maar…
Ik zie de vragende blik in de ogen van de collega-ondernemer en ik zeg dat het niet zo moeilijk is. Gewoon beginnen en publiceren. Elk stukje. Zo vang je twee vliegen, of beren, in één klap. Je website krijgt vorm en je hebt steeds bezoekers op je website. “Ja, maar hoe schrijf ik dan? Ik vind dat zo lastig”, zegt de collega-ondernemer. Ik geef hem mijn ‘7 gouden regels’ en hij gaat aan de slag. Ik kijk op zijn verzoek de teksten na en pas hier en daar wat aan en geef tips. Zijn website is “in de lucht” en het ziet er prachtig uit. Wil je ook weten hoe hij dat deed?
De 7 gouden regels
1. Ken je bezoeker
Wie is je bezoeker en wat zoekt hij? Wie wil je bereiken en wat wil je bereiken? Wil je informeren of verkopen? Ken je de pijn of het probleem van de bezoeker, waarvoor zoekt hij een oplossing? Met die informatie kun je gericht gaan schrijven.
2. Val met de deur in huis
Draai niet om de brij heen, maar zeg gelijk waar het op staat. Mensen kunnen razendsnel scannen, en willen binnen enkele seconden vinden wat ze zoeken. Gebruik waar nodig afbeeldingen om je tekst te ondersteunen en de aandacht te trekken.
3. Minder is meer
Laat weg uit je tekst wat niet echt belangrijk is. Blijf bij de kern en vertel niet meer dan nodig. Deel je tekst in stukjes en gebruik tussenkopjes. Wees kernachtig zodat je bezoeker direct weet waar het stukje over gaat. En schrap!
4. Praat tegen de lezer
Spreek hem aan, gebruik verhaaltjes met voorbeelden zodat de lezer zich erin herkent. Heb het niet over jezelf maar over zijn of haar probleem of pijn. Vertel je verhaal alsof je tegen je klant praat bij een kop koffie op een terras. Helder en duidelijk.
5. Zoeken en vinden
Gebruik termen, woorden, waar je lezer naar zoekt. Je kunt hiervoor Google adwords raadplegen of gewoon je klanten vragen waar ze naar zoeken. Zoekmachines zijn belangrijk, gebruik ze dan ook. Dit kan vaak eenvoudig en gratis.
6. Vermijd hulpwerkwoorden en vaktaal
Schrijf actief, gebruik de tegenwoordige tijd en vermijd zoveel mogelijk hulpwerkwoorden. Gebruik ook zo min mogelijk vaktaal. Voor jezelf kan het heel duidelijk en logisch zijn, voor je bezoeker kan het onbegrijpelijk zijn.
7. Tien voor taal
Je tekst is klaar, je hebt geschreven wat je wilde, dan is er nog één belangrijke stap. Check je spelling en grammatica! Is dat niet je sterke punt? Laat het door iemand lezen. Verkeerde spelling of grammatica, het onjuist gebruik van een spatie? Het kan tot de meest vreemde misverstanden leiden.
Versla de beren
En vind je het allemaal toch nog lastig? Heb je de tijd er niet voor of wil je bezig zijn met waar jij goed in bent? Laat het dan voor je doen, geef het uit handen. Wat je ook doet, versla die beren op je weg. Wacht niet langer met het schrijven van je webteksten, ga het gewoon doen!