Het is bijna Kerst en ik heb besloten mezelf een rood jurkje cadeau te doen. Ik heb al een jurkje in gedachten en vol goede moed ga ik naar de stad. Overal hangt al de kerstverlichting en de etalages zijn prachtig versierd. De ene nog mooier dan de andere. Ik speur de winkels af en ga zo hier en daar naar binnen. Maar hoe ik ook zoek, ik vind het rode jurkje, dat ik in gedachten had, niet. Langzaam begint mijn humeur te dalen. Ik mopper en zie teveel winkels met drukke etalages. Waar is nou dat ene winkeltje waar ik gewoon een rood jurkje kan kopen? Totaal gefrustreerd en met lege handen ga ik weer naar huis.
Jouw rode jurkje
Eigenlijk is het precies zo met websites. Je hebt een prachtige website en je hebt jouw aanbod daar uitgestald. Foto’s erbij, strakke teksten en toch lijkt het alsof niemand jouw site vindt. Hoe kan dat toch? Je hebt echt een uniek aanbod van producten of diensten. Jouw rode jurkje hangt als het ware klaar om verkocht te worden. Je weet zeker dat iemand er naar op zoek is. “Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?”, is een vraag die me regelmatig gesteld wordt.
Zoeken en gevonden worden
Dat is de kunst. Je kunt jouw potentiele klanten helpen. Maak het ze gemakkelijk om jouw website, jouw rode jurkje, te vinden. Mensen zoeken via zoekmachines, meestal Google. Maak daar gebruik van. SEO – search engine optimalisation – is één van de manieren om jouw website zo te gebruiken, dat hij door de zoekmachines makkelijker gevonden wordt. Ik geef je een paar simpele tips.
5 Gratis SEO tips
1. SEO plugin
Als je website in WordPress gemaakt is, installeer dan een gratis SEO plugin. Bij elk bericht en elke pagina kun je zo eenvoudig controleren of de tekst SEO proof is. Je krijgt aanwijzingen welke onderdelen je kunt verbeteren om groen licht te krijgen. Bij de meeste andere (gratis) websitebuilders zijn ook genoeg mogelijkheden hiervoor.
2. Sleutelwoorden
Spreek de taal van je klant. Gebruik de sleutelwoorden waar men op zoekt in zoekmachines. Probeer zoveel mogelijk deze keywords in de titel van de pagina terug te laten komen. Als je klant een rood jurkje zoekt, dan vindt ze je niet als jij als keywords ‘scharlaken robe’ gebruikt. Kijk wel uit met overmatig gebruik van de zoekwoorden, dit kan juist weer averechts werken.
3. Constant content
Zorg dat je regelmatig je content (teksten) vernieuwd. Ga ook bloggen. Google let erop of er unieke nieuwe content op je website staat. Door wekelijks te bloggen zorg je voor een doorlopende verversing van de inhoud van je site. Bijkomend voordeel is dat je in blogs jouw expertise kunt laten zien.
4. Gebruik Sociale Media
Zoek uit waar jouw klanten te vinden zijn op de sociale media. Zitten ze op Facebook? Gebruik dat dan. Of zijn het fervente twitteraars? Doe actief mee met je klanten. Plaats je blogs en link af en toe naar je website. Het mooiste is als je klanten je tweets retweeten of je facebookberichten liken en delen. Wees menselijk en interactief op de sociale media. Kijk uit dat je niet teveel linkt naar je website. Overdaad schaadt.
5. Wees origineel, geen kopie
Kopieer geen teksten van andere websites, plaats geen dubbele content en wees origineel. Gebruik je eigen teksten, je eigen thema’s, je eigen categorieën en je eigen woorden. Je wilt opvallen en dat doe je door jouw product te laten zien. Gebruik jouw unique selling point.
Als je aan de slag gaat met deze punten, verwacht dan niet dat je gelijk op nummer 1 staat in Google. Dat heeft tijd nodig. Hoe meer mensen je website bezoeken, hoe hoger je in de zoekresultaten naar boven komt. SEO is een omstreden begrip en is niet zaligmakend. Zorg dat je website goed en snel werkt, dat je teksten in orde zijn en dat je sprekende beelden gebruikt.
Hulp nodig bij jouw ‘rode jurkje’?
Zit je toch nog te hannesen met je teksten of blogs? Vind je het fijn als iemand je tekst of blog nog even nakijkt? Wil je weten of jouw website SEO proof is of kun je tips gebruiken voor het optimaal gebruik van de sociale media? Neem dan contact met me op!
Ondertussen haal ik het rode jurkje uit de verpakking. Ik pas het en knik goedkeurend in de spiegel. Ik heb het uiteindelijk via internet gevonden en besteld. Gevonden worden is één ding, zoeken is ook een kunst.