Pfff, om 5 uur gaat mijn wekker! En dat voor iemand die om half 10 ’s avonds nog vaak denkt: “Wat zal ik nog eens gaan doen…” valt dat niet mee. Maar afijn, bloesje gestreken, make-up op en visitekaartjes in de tas, gas en gaan!
Na een uurtje rijden, kom ik aan bij de locatie en heet de organisator me vriendelijk welkom. Eenmaal in de ruimte zie ik verschillende groepjes mensen met elkaar kletsen en lachen. Blijkbaar kennen ze elkaar al langer en hebben ze weinig oog voor mij.
‘Live’ netwerken
Hoewel ik meestal wel een vlotte babbel heb, vind ik het toch lastig om zo’n groepje open te breken en mij voor te stellen. Na wat aarzelen lukt het en heb ik met een aantal mensen een leuk gesprek. Ik kom er langzamerhand achter dat mijn gesprekspartners niet tot mijn doelgroep behoren. Maar de netwerktijd is voorbij. Iedereen gaat op pad en aan de slag met de dingen van de dag.
Thuis gekomen bedenk ik me hoeveel tijd mij deze bijeenkomt heeft gekost en wat die tijdsinvestering me nu heeft opgeleverd. Ik ben om 5 uur opgestaan, het was een uurtje rijden, 2 uur netwerken en een uurtje terug. 4 uur uit en thuis. Ik heb leuke gesprekken gevoerd met andere ondernemers, maar niemand daarvan behoorde tot mijn doelgroep. Misschien dat zij in de toekomst één van hun contacten naar mij verwijzen, maar op korte termijn zie ik nog geen concreet resultaat uit deze halve dag.
Netwerken via LinkedIn
Hoe had ik deze halve dag efficiënter kunnen besteden zodat ik wel nieuwe contacten maak met mensen die tot mijn doelgroep behoren? Aan mijn voorbereiding lag het niet: Ik zag er netjes uit, had mijn visitekaartjes bij me, dus dat stond als een huis. Maar toch levert het nog geen resultaat op.
Zo’n zelfde soort vraag krijg ik ook vaak van mijn cursisten: “Mijn persoonlijke profiel op LinkedIn staat, maar wat nu?” Dat profiel is pas het begin, je kunt daarna een heleboel! Wat kun je in plaats van een netwerkbijeenkomst bezoeken, in 4 uur thuis op LinkedIn doen om je netwerk uit te breiden met kansrijke prospects? Zomaar even een greep van dingen:
- de connectie aangaan met bezoekers van jouw profiel: dit zijn de personen die gezocht hebben op bijv. jouw beroep en zij hebben wellicht interesse in wat jij te bieden hebt. Zij hebben de eerste aanzet tot contact al gegeven, maar nog geen linkverzoek gestuurd. Je kunt ze zelf benaderen en vragen wat je voor hen kunt betekenen.
- reageren op personen die op jouw posts gereageerd hebben met een like of comment: deze personen hebben de moeite genomen om jouw post te lezen en erop te reageren. Reageren op een reactie brengt jouw post weer omhoog in de tijdlijn en wordt zo weer door anderen gelezen.
- linken met likers van jouw post: nodig deze personen uit met een persoonlijk bericht waarin je verwijst naar hun like op jouw bericht. Zij hebben interesse in jou getoond.
- het online gesprek aangaan met mensen die jouw uitnodiging geaccepteerd hebben of die jou uitgenodigd hebben: vraag of je iets voor ze kunt betekenen op jouw vakgebied of stuur ze naar jouw weggever waar ze wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Zo komen ze ook weer op jouw maillinglijst terecht.
- zoeken naar 2e en 3e graads connecties in jouw doelgroep: connecties van jouw connecties kunnen interessant zijn om in jouw eigen netwerk op te nemen: nodig ze uit met een persoonlijk bericht en geef aan dat je hun interessante profiel tegenkwam via gedeelde connectie Piet Jansen..
Ja, ook op deze manier netwerken kost tijd, maar het is veel efficiënter dan klakkeloos een netwerkbijeenkomst bezoeken. Werken aan jouw zichtbaarheid heeft altijd tijd nodig, maar met bovenstaande tips kan het nét even sneller gaan!
Offline en/of online
En natuurlijk ga je uiteindelijk het persoonlijke contact aan op een netwerkbijeenkomst om elkaar nog beter te leren kennen en te ontdekken of de klik er is. Of je gaat mee met een ambassadeur, iemand die al eens met jou heeft samengewerkt, die jou voorstelt aan nieuwe mensen. Want al was mijn gevoel achteraf dat ik nooit meer naar een netwerkbijeenkomst zou gaan, ik weet dat het niet werkt als je maar één keertje je neus laat zien. Net zoals op LinkedIn. Daar moet je ook regelmatig zichtbaar zijn.
Het is goed om het allebei te doen: online én off-line.
Veel plezier met netwerken!