Foto credits: Karen Steenwinkel
Waarom Chantal en Lisanne:
omdat zij gekke, groenten niet zomaar als afval laat verdwijnen maar er de lekkerste soepen van maken
Paradepaardje:
Kromkommer
Typisch Chantal
Voeding en diëtetiek – Too Good to Waste – duurzaam consumentengedrag – VERRE REIZEN – verhalen vertellen – CROSSFIT EN HARDLOPEN – new business development – sociaal ondernemerschap – brand building – koffietentjes
Typisch Lisanne
PRAKTISCHE AANPAKKER – Klinische Psychologie – mensen-mens – reizen – VERBINDEN – groot denken én details – koken – concept ontwikkeling – Bedrijfskunde – buiten zijn en sporten – VERBETER DE WERELD – zingen – plannen en organiseren
Liefde voor voedsel, duurzaamheid en food waste
Chantal: “Ik groeide op in de keuken van mijn vaders restaurant en ben een ‘food-lover’ in hart en nieren. Ik studeerde voeding & diëtetiek en werkte bij de grote food-bedrijven. Mijn passie voor duurzaamheid groeide tijdens een jaar rondzwerven in de wereld en een cum laude master in (duurzaam) consumentengedrag volgde. In 2012 richtte ik daarom samen met anderen Too Good To Waste op. Een combinatie van mijn passies voedsel en duurzaamheid en het feit dat ik simpelweg niet snap dat nog niemand het food waste probleem opgelost heeft. Een wereld zonder verspilling van goed voedsel: dat is wat we wilden. Na samenwerking met het team van Kromkommer besloten we in 2013 onze initiatieven samen te voegen en verder te gaan. Samen sta je tenslotte sterker!”
Weggegooid goed voedsel
Lisanne: “Mijn oorspronkelijke plan om klinisch psycholoog te worden veranderde compleet toen ik na mijn studie Psychologie de overstap maakte naar Bedrijfskunde en het idee voor Kromkommer ontstond. Dat idee is eigenlijk het gevolg van een studievak waarbijwij ons verdiepten in hoe het er met de wereld voor stond wat betreft klimaatverandering, uitputting van de aarde en het opraken van bronnen. We struinden de markt af op zoek naar weggegooid voedsel en het was schrikken: tassen vol groenten en fruit lagen voor het oprapen. Ook in de afvalbakken van supermarkten en restaurants was van alles te vinden.”
“En we ontdekten dat er containers vol goede groente worden weggegooid voordat ze überhaupt in de winkel liggen. Honderden kilo’s paprika’s die te klein zijn of gewoonweg te veel, tweelingtomaten die niet aan de standaardeisen voldoen, kromme komkommers, tweebeenwortels. Dat was niet alleen een probleem, maar vooral ook een enorme kans. Want de vorm van deze gekke groente doet niks af aan de smaak of kwaliteit ervan. Al die lekkere, verse en vaak prachtig gevormde groenten, daar moest toch een betere bestemming voor zijn. En met die gedachte was Kromkommer een feit! De combinatie van ondernemerschap en ‘iets goeds doen’: dat klopt gewoon voor mij.”
Gekke groente-soepen
“Met Kromkommer vertellen we het verhaal van deze gekke groente om mensen bewust te maken van de verspilling. En we redden deze groente door er de lekkerste soepen van te maken. Alle Kromkommer-soepen zijn zo puur mogelijk, zonder kunstmatige toevoegingen, zonder toegevoegde suikers en 100% plantaardig. Als je onze soepen eet, wordt je meteen een ‘gekke-groente-held’ omdat jij samen met ons groente redt van de verspilling. Zo maken we met elkaar van krom het nieuwe recht.”
Nieuwe smaken en campagnes
“Wij zijn momenteel bezig met de verdere groei van onze soepenlijn. Zo ontwikkelen we nieuwe smaken naast de vijf die we al in ons assortiment hebben en zorgen we voor nieuwe verkooppunten. Ik ben er trots op dat het ons gelukt is om in korte tijd onze soep op het schap te krijgen en dat het een succes is. Onze soepen kun je nu al vinden in meer dan 150 verkooppunten verdeeld over het hele land! Onze producten zijn (nog) niet te koop bij grote supermarkten, maar juist bij kleine foodwinkels, delicatessenzaken en conceptstores. Ook zijn ze te koop bij duurzame cadeauwinkelketens. En natuurlijk zijn we druk bezig met het bedenken van nieuwe campagnes om zo het verhaal van de gekke groente verder onder de aandacht te brengen.”
Ons doel? Ons opheffingsfeestje vieren!
“Wij hopen dat we over 5 jaar niet meer zullen bestaan. Onze missie is om verspilling van gekke groente tegen te gaan en de groenteketen echt te veranderen. Als deze missie bereikt is, dan wordt ons werk overbodig. Wij werken dus eigenlijk naar ons opheffingsfeestje toe. Maar voorlopig is er nog genoeg te doen!”
De uitdagingen van het ondernemer-zijn
Chantal: “Ik vind het fijn om werk te doen dat echt een verschil maakt en waar je je ei in kwijt kunt. Ik ben er trots op dat we met ons team voor concrete verandering zorgen. Dat zijn soms kleine stapjes, maar het geeft wel die energie om verder te gaan. Ik zou me geen betere job kunnen voorstellen.”
“Het ondernemerschap brengt veel vrijheid met zich mee. Dat is fijn, maar soms ook moeilijk. Alle beslissingen moeten we zelf nemen. Dat is een uitdaging, maar vasthouden aan onze missie helpt enorm. Voor mij persoonlijk blijft de grootste uitdaging het bouwen van een sterk team en de samenwerking met ketenpartners. Ik heb nog het meeste te leren in het onderhandelen met anderen om samen verder te komen en het aansturen van onze medewerkers. Dat had ik van tevoren niet verwacht.”
Gouden tip
“Volg je hart. Als je echt iets wil dan doe het! Dat klinkt cliché, maar het is echt zo. Als jij zelf ergens echt in gelooft, dan zullen andere mensen jou daarin volgen.”