December is de maand bij uitstek van terug- en vooruitblikken. Het hoort erbij, al die jaaroverzichten die je tegenkomt in de media en op het internet. De belangrijkste gebeurtenissen van het jaar nog eens even op een rij. De lijst met de mooiste liedjes en boeken. De films die je gezien moet hebben. De bekende mensen die deel uitmaakten van ons leven en ons voorgoed verlieten. Een tijd van even stilstaan bij wat geweest is en de balans opmaken. Maar tegelijkertijd ook dé periode van het jaar om vooruit te kijken. Nieuwe plannen te maken voor het nu nog hagelwitte jaar dat voor ons ligt. En je zelfs misschien te wagen aan een lijstje met goede voornemens die je nu écht vol gaat houden.
Terugblikken en vooruitkijken
Ook als ondernemer ontkom je niet aan het terug- en vooruitkijken. Het is de tijd om het financiële jaar af te sluiten. Te evalueren of je gedaan hebt wat je wilde doen. Daar is geen ontkomen aan, want begin december komen de eerste artikelen al los met de vraag of je je doelen gehaald hebt zoals je die in januari bedacht. Of je gedaan hebt, wat je wilde doen. Of je staat waar je wilde staan. En natuurlijk word je uitgenodigd om alvast vooruit te kijken en te bepalen wat je plannen zijn voor het komende jaar.
Mijn jaarplanning
Tot nu toe plande ik mijn jaar altijd in 4 trimesters. De doelen die ik wilde bereiken, splitste ik netjes volgens de Getting Things Done-methode op in kleinere, uit te voeren acties met deadlines. Ergens halverwege maart en begin april verdween mijn planning echter vaak onder een stapel papier op mijn bureau. Om per ongeluk tevoorschijn te komen in juli en in december nog eens bekeken te worden, naar aanleiding van een arikel of een mailtje met de eindejaars-gewetensvragen. Om dan tot de conclusie te komen dat ik lang niet alles gedaan heb wat ik wilde doen.
De redenen daarvoor zijn legio. Ten eerste ligt het voor een optimistische planner als ik in de lijn der verwachting dat het uitwerken van plannen om allerlei redenen langer duurt dan ik van tevoren had ingeschat. Daarnaast wijk ik regelmatig van mijn min of meer uitgestippelde pad af. Soms sla ik zijwegen in om iets nieuws uit te proberen, in te springen op veranderingen en nieuwe ontwikkelingen die zich voordoen. Zodat ik aan het eind van het jaar wel veel heb gedaan en van alles heb afgerond. Maar dat niet terugvind in de afgestreepte acties op de planning die ik tegen beter weten in toch aan het begin van ieder jaar weer opstel. Met een gevoel van ‘falen’ en een licht schuldgevoel tot gevolg. Terwijl het, als ik niet naar de planning kijk, toch een goed jaar is geweest. En niet alleen op werkgebied, al zie je dat niet af aan de afgevinkte to-do-lijst
Bullet Journaling
Dit jaar wil ik het daarom anders doen. En de aanleiding is een artikel dat ik op het internet tegen kwam over de Bullet Journal. Deze timemanagement methode is bedacht door Ryder Carroll, die het ontwikkelde om alles in zijn leven georganiseerd te houden en niks te vergeten.
Het is een manier van plannen die meer is dan een planning alleen. Het is tegelijkertijd een to-do-list met acties en een soort van dagboek, waarin je naast je werk ook je persoonlijke leven kunt bijhouden. Met ruimte om ideeën op te schrijven die in je opborrelen. Projecten uit te schrijven. Alles wat je niet wilt vergeten bij elkaar te houden. En je past het aan aan je eigen wensen en behoeften. Het is in principe zo eenvoudig, dat uitleggen het ingewikkelder maakt dan het is.
Opbouw Bullet Journal
Je start je Journal met inhoudspagina’s waar je alles wat je in je journal noteert met het nummer van de pagina waarop je het geschreven hebt, zodat je je notities makkelijk terugvindt. Je begint met een jaaroverzicht van de 12 maanden waar je de zaken die je wilt uitvoeren in vastlegt. Je begint daarna met een maandkalender voor afspraken en een overzicht van de projecten die je die maand wilt uitvoeren. In het weekoverzicht noteer je tenslotte de acties die je die week onderneemt.
Dan kom je uiteindelijk uit bij je dagoverzicht, waarop je alles wat je die dag moet doen noteert, inclusief afspraken. Aan het eind van de dag werk je je dagoverzicht bij. Je maakt een dagoverzicht aan voor de volgende dag en migreert de acties die je nog niet hebt uitgevoerd naar de nieuwe dag. Aan het eind van de week of maand, neem je de acties die nog open staan mee naar de nieuwe week of maand. Door symbolen te gebruiken kun je onderscheid maken tussen de verschillende notities die je opschrijft.
Het fijne van dit journal is dat je ook ideeën en projecten, boeken die je wilt lezen en andere lijsten die je normaalgesproken maakt, kunt verzamelen in hetzelfde boekje, zodat je alles op één plek verzamelt. Door de aparte pagina’s te noteren in de inhoudspagina’s zijn, heb je alles overzichtelijk bij elkaar. Op het internet zijn er allerlei Bullet Journal instructiefilmpjes terug te vinden om zo een nog beter idee van de mogelijkheden te krijgen.
Het proberen waard
Ik ben benieuwd of deze manier van plannen mij bevalt. De mogelijkheid om alles op één plek bij elkaar te houden spreekt me aan. Net zoals de kans om ook gebeurtenissen uit mijn persoonlijke leven mee te nemen. Het bullet journal biedt je dus de mogelijkheid om een heel jaar ‘vast te leggen’ op elk gebied in je leven. Wat aan het eind van 2017 vast helpt om het gevoel dat ik meer had kunnen doen de kop in te drukken. En als die-hard fan van de ‘analoge’ pen en papier die gek is op mooie notitieboeken is het het proberen meer dan waard. Of ik er verstandig aan doe om de oude manier van plannen los te laten? De tijd zal het leren!
Hoe leg jij jouw plannen vast?
Ik ben nu wel nieuwgierig naar de manier waarop jij je plannen voor 2017 vastlegt. Of heb jij geen planning klaarliggen en laat je je leiden door de groei en de ontwikkelingen om je heen? Ik ben benieuwd hoe jullie je voorbereiden op het nieuwe jaar!
Sinds een paar jaar gebruik ik een zgn Passion Planner, een grote papieren planner naast mijn digitale agenda, waarin ik uitsluitend afspraken noteer.
Wekelijks trek ik tijd uit (op mijn gemak met een kopje koffie, kleurpotloden en mijn agenda op tafel) om de komende week te overdenken, en te plannen.
Dat alles op basis van een maandplanning, die ik eerder maakte op basis van een aantal nieuwe ideeën die uit een brainstorm zijn voortgekomen, en mijn lopende projecten en afspraken.
Sinds ik deze planner gebruik heb ik meer overzicht en ben ik beter voorbereid op de korte en de langere termijn.
Dat klinkt bijna hetzelfde als een bullet journal. Kun je ook je persoonlijk leven makkelijk meenemen in de Passion Planner? Ik gebruik het bullet journal nu een maand en moet nog steeds wat wennen. Ik merk wel dat ik niet meer het gevoel heb iets te vergeten. En dat scheelt al, niet meer dat onrustige gevoel dat je iets over het hoofd ziet.
Ik heb het ook begin van dit jaar ontdekt en vind het fantastisch 🙂 Ik had vroeger altijd 5 verschillende notitieboekjes (en nooit het juiste bij de hand).
Ik heb naast mijn zakelijke doelen ook mijn persoonlijke doelen voor dit jaar ingeschreven. Heel handig.
En door de inhoudsopgave vind ik (gesprek-)notities enzovoort gemakkelijk en snel terug.
Hai Katja, ik ben ook echt om en vind het ideaal. Op de een of andere manier krijg je veel meer rust als je alles in één boekje bij elkaar hebt. Het enige wat ik aan het overwegen ben is om over te stappen naar een ringband-vorm, om zo toch meer scheiding aan te kunnen brengen in mijn logs en mijn notities. Met mijn hanenpoten is het gewoon niet zo makkelijk zoeken in mijn index 😀