Voordat je een nieuw bedrijf start is het van cruciaal belang te onderzoeken hoe jouw markt in elkaar zit. Je wilt immers weten wie je concurrenten zijn, zodat je weet hoe je jezelf kunt onderscheiden.
Je leert veel door te kijken naar de marktleiders. Immers, hoe beter je weet wat een ander doet en verkoopt, hoe groter jouw mogelijkheden om zelf marktleider te worden. Met Google kun je redelijk simpel Voor je eerste, snelle marktonderzoek, kun je redelijk simepl een concurrentieanalyse met Google uitvoeren.
Concurrentieanalyse met Google
Onderzoek het volgende en je weet beter welke positie je in moet nemen:
1. Wie is de marktleider en waarom?
Het eerste waar je naar kijkt, is wie er bovenaan de resultatenpagina staat voor de sleutelwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Op deze manier ontdek je wie volgens Google de marktleider(s) zijn.
Bij de marktleider(s) stel je vervolgens deze 3 vragen:
– Wat is hun bedrijfsmodel?
– Wat verkopen ze?
– Op welke manier promoten/verkopen/leveren zij hun diensten en producten?
2. Wie adverteert er?
Wie adverteert op de termen die staan voor jouw dienst of product? Welke bedrijven zijn dit en wat bieden ze aan? Zijn er geen advertenties te zien?
Dan is dit een markt waar geen geld te verdienen is. Let er wel op dat je met op zoekwoorden zoekt, die je klanten gebruiken.
3. Wie biedt wat online aan?
Je bekijkt ten slotte wat de marktleider aan informatie en training aanbiedt zoals blogartikelen, video’s en online cursussen. Want ook hier geldt weer: als je weet wat een ander doet, kun je beter beslissen wat jij moet doen om jezelf te onderscheiden.
Ben je van plan om je diensten of producten online te verkopen, dan bekijk je natuurlijk ook op welke manier klanten bediend worden.
1 uur investeren = beter renderen
Aangezien internet een van de belangrijkste informatiebronnen is, is het belangrijk dat jij hierop goed te vinden bent. Om goed beslagen ten ijs te komen, doe je dit vooronderzoek nog als je bezig bent je doelgroep en positionering te bepalen.
Ook als je al een tijdje bezig bent, is het verstandig regelmatig te kijken naar anderen. Dat kan al in 1 uur zonder speciale software.
Doe jezelf een plezier en plan vandaag nog tijd in voor:
1. zoekwerk in je niche, om de marktleiders te vinden via Google
2. analyse van de marktleiders: wie zijn ze, wat verkopen ze en hoe bewerken ze de markt met bloggen, sociale media, online verkoop etc.