Vakspecialisten en kenniswerkers die voor zichzelf willen beginnen en denken dat ‘uurtje-factuurtje’ het enige verdienmodel is, opgelet: er zijn alternatieven om geld te verdienen!
Alternatief voor ‘tijd voor geld’ verdienmodel
Aan het ‘tijd voor geld’ verdienmodel kleven een groot aantal bezwaren: klanten vergelijken bijvoorbeeld uurtarieven waardoor je gemakkelijk inwisselbaar bent en minder verdient dan je eigenlijk waard bent. Bovendien valt je omzet stil op het moment dat een klant afzegt of jij ziek bent, om te zwijgen van je omzetplafond. Want hoeveel uren telt jouw ideale werkweek?
Online producten voor meer vrijheid
Online producten bieden een oplossing voor de genoemde problemen én geven tegelijkertijd een hoop vrijheid. Zelf was ik jarenlang afhankelijk van intermediairs en beschikbare opdrachten om geld te verdienen met mijn kennis en vaardigheden. Dat frustreerde mij enorm, want ik was geen baas over mijn eigen agenda en ik voelde me beperkt in mijn ontwikkeling: iedere keer werd ik voor min of meer dezelfde klussen gevraagd. Tot ik ontdekte hoe ik mijn kennis en vaardigheden kon omzetten in winstgevende online producten. Halleluja! Ik had het roer van mijn leven plots in eigen hand: met een eigen online aanbod waarin ik mijn talenten volledig benut, kan ik wonen en werken waar en wanneer ik wil (en dat is momenteel Vietnam. Xin Chao!).
Online producten voor meer zekerheid
Stel: je weet veel over Social Media. Waarom ga je anderen niet leren hoe je op een goede manier jezelf kunt verkopen via LinkedIn? Bijvoorbeeld via een online cursus waarbij de lessen automatisch vrijkomen. Deze cursus kan een opstapje zijn naar een één-op-één sessie, waarin je een persoonlijke Social Media strategie maakt met je klant. Op deze manier bouw je een aantal inkomensstromen op, zodat je niet meer zo afhankelijk bent van één klant of één opdrachtgever.
Tegelijkertijd biedt dit kansen om tevreden klanten te behouden en zich verder te ontwikkelen zodat zij nóg betere resultaten boeken.
Online kennisproduct
Wat is nu precies een online kennisproduct? Een online kennisproduct is simpelweg een product met jouw kennis, expertise en ideeën in een verpakking. Je biedt een concrete oplossing voor een urgent probleem in de vorm van informatie en kennisoverdracht. Ben je fitness coach? Wat dacht je van een e-mail serie waarmee deelnemers zichtbaar strakker worden zonder diëten in 10 weken. Dat kan alleen dankzij jouw oefeningen, tips en aanwijzingen.
En het aardige van inline kennisproducten is dat je van ieder onderwerp een kennisproduct kunt maken.
Kies een onderwerp
Jouw uitdaging is uit te vinden welke onderwerpen jij kunt verpakken in producten. Een 3-tal vragen ter inspiratie:
1. Welke stappen laat jij je klanten altijd nemen?
2. Welke principes, concepten of gedachtes deel je altijd met je klanten?
3. Wat weet jij dat de meeste mensen niet weten over jouw specialisme of vakgebied?
Kies een formaat op basis van leerstijl
Kies een formaat voor je product dat past bij de leerstijl van je klant – visueel, auditief of lezen/schrijven. Of een cominatie van deze drie. Mensen vinden het sowieso prettig om dezelfde informatie in verschillende formaten tot zich te nemen. Voor een product dat meerdere leerstijlen ondersteunt, kun je natuurlijk een hogere prijs vragen.
Suggesties formaten:
E-boek
E-mail cursus (geautomatiseerd)
Online bijeenkomst (webinar)
Video cursus
Audio cursus
Ledenwebsite
Cursus met combinatie van audio, video en pdf
Kies een formaat op basis van prijs
Daarnaast kies je het formaat op basis van prijs. (Potentiële) klanten hebben verschillende budgets en mate van verbintenis. Laag geprijsde producten trekken klanten aan die in de ontdekkingsfase zitten. En er zijn altijd klanten die verder willen gaan en bereid zijn meer te investeren in hun passie en doel. Hoger geprijsde producten bevatten individuele tijd van jou en zijn geen kennisproducten meer omdat ze een stap verder gaan en de klant helpen bij de implementatie.
Met een aanbod dat bestaat uit producten en diensten in verschillende prijsklassen, ben je aantrekkelijker voor een grotere groep klanten en keren tevreden klanten terug. Bovendien heb je meer zekerheid dankzij meervoudige inkomensstromen.
Klaar voor de start?
Je kunt natuurlijk ook je dienst geheel of gedeeltelijk omzetten in een online product . Of bestaande content recyclen en mixen tot een nieuwe bron van inkomsten. Als je er even voor gaat zitten, dan duizelen de mogelijkheden je al snel. Daarom deze tip: focus je op momenteel veelgevraagde onderwerpen en goedlopende diensten. Dat levert jou de meeste vrijheid en zekerheid op!