Het hardnekkige gerucht dat Google Plus een spookstad is, is de laatste maanden verstomd. Of verbeeld ik mij dat omdat ik me er zelf in verdiept heb? Nu ik de vele manieren ontdekt heb waarmee Google+ helpt mijn bekendheid te vergroten, weet ik dat diegene die Google+ ontwijken, nog niet goed de potentie ervan inziet.
Als je denkt: ‘Ik heb niet nóg een sociaal netwerk nodig.’ of denkt je er pas in te verdiepen als jouw klanten Google+ gebruiken, wil ik je waarschuwen. Er zijn namelijk veel meer en veel betere redenen om niet te wachten én vandaag nog met Google+ aan de gang te gaan. Werken aan je bekendheid en expertstatus bijvoorbeeld. Of makkelijk gevonden worden door de Google+ zoekmachine zonder allerlei SEO trucs toe te passen.
Google Plus = Google search
Oftewel: Google Plus lijkt slechts een sociaal netwerk, maar het is vooral een sociale laag over alle Google producten. Met een Google+ account kun je (samen)werken aan documenten in Google docs, bestanden delen via Google Drive, (video) chatten via Google Hangouts en live video uitzenden met Hangouts On Air. Werk je niet met deze handige Google tools? Dan ken je Google natuurlijk van de zoekmachine.
Google Plus berichten verschijnen in Google zoekresultaten
En dat is ook de voornaamste reden om Google+ toch wat meer aandacht te schenken. Want Google behandelt berichten in Google+, ook statusupdates bijvoorbeeld, net als iedere andere webpagina. Dat betekent dus dat jouw Plus bericht in de Google zoekresultaten verschijnt. En snel.
Sneller dan de Google speurhonden die op jouw site naar nieuwe content zoeken. Ook goed ingevulde Google Plus profielen en Google Plus pagina’s verschijnen in de zoekmachine resultaten op de gewenste termen en kernzinnen.
Nog 4 redenen om je te overtuigen
Ben je al overtuigd om meer tijd door te brengen op Google+? Nee? Dan heb ik hier nog 4 redenen voor je waarom GooglePlus beter is dan welk platform dan ook om bekend te worden, ver, ver buiten je huidige netwerk.
1 Opvallende en persoonlijke noot in de Google zoekmachine
Google Auteurschap zorgt er onder andere voor dat jouw foto verschijnt naast jouw content in de zoekresultaten. Dat valt op! En dat niet alleen: Uit onderzoek blijkt dat mensen eerder geneigd zijn om op een link te klikken als er een profielfoto naast staat. Een professionele profielfoto draagt ook nog eens bij aan jouw expert status. Want zeg nou zelf: iemand die op deze manier zichtbaar is, is een professional.
Wat moet je hier voor doen? Jouw Google+profiel koppelen aan jouw blog. Dan verschijnt jouw foto, naam en link naar meer van jou vanzelf bij jouw content in de Google zoekresultaten. Of bewijs jouw auteurschap van een gast blog artikel bijvoorbeeld met een link naar jouw profiel.
Lees hier hoe je dat doet.
2 Gemakkelijk nieuwe relaties opbouwen in specifieke groepen
Google+ gaat over het verbinden met mensen die je nog niet kent. Een ander uitgangspunt dan Facebook bijvoorbeeld. Daarom is het uitermate geschikt om mensen te vinden met wie jij dezelfde passie(s) deelt. De gemakkelijkste manier om deze gelijkgestemden te vinden is lid te worden van een community.
En als het jouw doel is om expert status te verkrijgen op een bepaald gebied, dan zal jouw actieve en waardevolle bijdrage niet onopgemerkt blijven. Je blijft op de hoogte van de activiteiten in de communities waar je lid van bent door de berichten die verschijnen in jouw berichtenstroom op jouw Google+ pagina. Dat betekent andersom dus ook dat jouw bijdragen automatisch en direct zichtbaar zijn in de berichtenstroom van leden van de groep.
Lees hier hoe je dat doet.
3 Je expertise laten zien met webinars voor een oneindig groot publiek
Met Google Hangouts on Air heb je een machtig instrument in handen waarmee jij jezelf en jouw expertise aan een groot publiek kan laten zien. Als het bij jou,je publiek en je aanbod past, begin je bijvoorbeeld een live TV show. Jouw publiek zit achter een eigen PC en kan je vragen stellen, de inhoud bepalen. Jij kunt de regisseur, host of gast zijn van live online trainingen, presentaties, evenementen, vraag en antwoord sessies et cetera. En Google maakt het je supermakkelijk om succesvol te zijn, want je krijgt de complete uitrusting om te promoten, uit te zenden en op te nemen. En allemaal semi-geautomatiseerd. De droom van ieder ondernemend type.
4 Deel jouw expertise en passie met specifieke mensen
Met kringen organiseer je jouw contacten op categorieën die je zelf bedenkt zoals ‘Yoga club’, ‘Social Media Experts’, ‘Zakelijk netwerk’, ‘Cursisten’. Hiermee bepaal je per bericht dat je plaatst wie deze te zien krijgen. Pas als de ander jou ook aan een eigen kring toevoegt, krijgt hij/zij deze berichten te zien. Dus er is geen sprake van ‘spam’ of dat je pas iemand kan volgen als je daar goedkeuring voor hebt.
En zit je in elkaars kringen: dan is chatten en beeldbellen met één muisklik geregeld. Stel nou dat je als service een inloopspreekuur hebt, kun je niet veel meer betekenen voor mensen (en voor veel meer mensen) als je dit online aanbiedt? Lees hier hoe kringen werken
Ben je enthousiast geworden? Misschien pas ik wel in één van je kringen. En ben ik wederzijds blij jou gevonden te hebben. Laten we het uitproberen.
Je kunt me toevoegen aan deze kringen: YouTube, online marketing, Hangouts on Air, reizen, fietsen, gadgets, online video, quotes. En vertel me ook in welke kring(en) jij past via een persoonlijk bericht naar brenda@sparklingprofessionals.com. Een mooi begin om elkaar beter te leren kennen!