Waarom zou je nog bloggen? Is dat niet hopeloos passé? Social media geven je als ondernemer toch ook de kans om regelmatig een bericht te delen met je netwerk, en met direct meetbare resultaten? Dat klopt. Maar toch moet je als ondernemer het effect van een kwalitatief goed blog niet onderschatten!
Er zijn namelijk zijn heel wat redenen te bedenken om met bloggen te beginnen. Het kan van onschatbare waarde zijn voor je bedrijf. Natuurlijk kost het tijd en energie. En vergt het doorzettingsvermogen, omdat de resultaten niet direct zicht- en en meetbaar zoals bij social media. Maar het levert wel bezoekers aan je site, leads en klanten op.
Waarom bloggen?
Maar dat zijn niet de enige redenen om als startende ondernemer te overwegen om te starten met een blog. Bloggen helpt je bij het versterken van die bekende Know-Like-Trustfactor:
- Know: Je kunt jezelf presenteren aan een groter publiek en zo ervoor zorgen dat je je online zichtbaarheid vergroot. De wijze waarop je jezelf presenteert en de manier waarop je die verhalen deelt, helpt je bij de branding van je bedrijf. Het geeft je de kans om je te onderscheiden van je concurrentie.
- Like: Mensen leren jou, jouw onderneming en dat wat je bieden hebt steeds beter kennen door regelmatig een blog te posten. Zo bouw je langzamerhand een achterban van lezers en fans op. Ondernemen wordt daardoor makkelijker: mensen weten wat je doet en waar ze bij jou voor terecht kunnen.
- Trust: Een blog geeft je de kans om kennis en tips te delen met je lezers en dat schept vertrouwen. Het delen van waardevolle informatie waar je lezers wat aan hebben, kan er zelfs voor zorgen dat je de ‘go-to’-expert wordt op jouw vakgebied.
- Blogs blijven online vindbaar. En dat is een absoluut voordeel ten opzichte van social media berichten die ‘vluchtig’zijn en vrij snel verdwijnen. Zeker als je aandacht besteedt aan de SEO van elk artikel dat je schrijft, vergroot je de kans om hoog in de zoekresultatent terecht te komen. Zo vinden mensen je site en jouw bedrijf sneller online.
Hoe start je met bloggen
Heb je al een website met een CMS (Content Management Systeem) als WordPress, Joomla, Drupal en Ghost? Dan kun je in no time je eerste blogbericht plaatsen.
Als je nog geen site hebt en toch willen starten met bloggen, dan is de eerste stap het bedenken en het vastleggen van een domeinnaam die bij jouw onderneming past. Stap twee is het zoeken van een hostingprovider, waar je je site en/of blog kunt onderbrengen. Vervolgens is het zaak om het veelgebruikte WordPress of Joomla op je site te installeren. Je kunt dit zelf doen, maar de meeste hostingproviders regelen dit vaak voor je. Wel zo makkelijk!
Wat zijn de onderwerpen van je blog
En dan is het tijd voor het echte werk: beginnen met het zakelijk bloggen. Stel een lijst met onderwerpen op die interessant kunnen zijn voor de bezoekers van je website. Je kunt gebruik maken van social media en forums om je oor te luisterte leggen voor de vragen die je doelgroep heeft.
Schrijf blogs waarin je die vragen beantwoordt. Op die manier zorg je ervoor dat de lezers de antwoorden krijgen waar ze naar op zoek zijn. Kwalitatief goede blogs die waardevolle informatie geven worden gewaardeerd. Ook door zoekmachines als Google. En dat helpt jouw blog, en daardoor jouw site jouw onderneming, weer verder.