Waarom Barbara?
Omdat Barbara met The Bootcamp Club een heel succesvolle niche in de Nederlandse fitnessmarkt vond en op haar eigen creatieve manier steeds verder uitbreidt met nieuwe plannen voor trainingen én haar onderneming!
Paradepaardje
The Bootcamp Club
Typisch Evelien
Dynamisch Healthy Stuff Kunst- en fotografieliefhebber Amsterdam BOOTCAMP Sportief Vintage
Van mediasector naar The Bootcamp Club
‘Ik heb allerlei verschillende functies in de mediawereld vervuld, maar het voelde niet als iets wat echt bij mij paste. Ik besloot in 2008 om het roer om te gooien, ik wilde ondernemen en meer mijn creativiteit benutten. Omdat ik altijd bezig ben geweest met lijf en sport was de keus snel gemaakt: ondernemen in de sportbusiness. Ik startte met een opleiding fitnessinstructeur naast mijn fulltime baan en volgde daarna een personal trainer opleiding. In L.A. kwam ik Bootcamp tegen en dacht: ‘Dit is het!’ Wat een energie straalde er van die groepen af! Ik ben direct een onderzoek gestart en het verbaasde me dat er nog niks op dit gebied was in Nederland. Een zoektocht op Google leverde alleen een IT Boocamp op! Ik heb lessen uitgewerkt, www.thebootcampclub.nl vastgelegd, site en logo laten ontwikkelen en ben los gegaan. Ik begon met een groep vrienden en daar kwamen steeds meer mensen bij. Iedereen was vanaf de eerste les hooked.’
Organische groei tot franchise-organisatie
‘Achteraf gezien was dat de leukste tijd, die energie en buzz die je voelt als je met iets nieuws start en je merkt dat mensen het leuk vinden. De groei ging heel organisch, zonder iets te forceren. Ik bouwde mijn werkdagen in mijn baan af, er kwamen meer lessen bij, ik splitste de trainingen in bootcamps voor beginners, voor gevorderden en voor zwaar gevorderden. Ik bedacht nieuwe projecten zoals Bootcamp 4 Babe, trainingen specifiek voor vrouwen, en ‘8 weeks 2 Fabulous’, een trainingstraject in combinatie met lichaamsmetingen en voedingsadvies.’
‘In 2010 heb ik een ex-collega als partner erbij gevraagd en hebben we er samen een franchiseformule van gemaakt. Nu, in 2014, hebben we 16 franchiseregio’s, 35.000 deelnemers in het bestand, een eigen Bootcamp Academy en een kantoor in Amsterdam waar we met een team van 8 man de franchisenemers en deelnemers van dienst zijn. En we vullen elkaar perfect aan. Voor het bedenken van een nieuw merk, doelgroepen aanspreken met vette marketingacties, co-branding, leuke samenwerkingen, activaties en spin-offs bedenken ben je bij mij aan het juiste adres maar voor het organisatorische en operationele gedeelte ben ik blij dat ik een sterk team om mij heen heb. Daar ligt de kracht van een goede ondernemer in mijn optiek, goed je eigen sterktes en zwaktes kennen en samenwerken met mensen die capaciteiten hebben op vlakken die je zelf minder hebt. Ik ben trots op ons en op wat we samen hebben bereikt!’
Core business en spin-offs
‘De core business bestaat uit het geven van Bootcamp trainingen, maar naast de trainingen ontwikkelen we allerlei spin-offs. Om de kwaliteit van onze trainers te waarborgen hebben we bijvoorbeeld zelf een Bootcamp opleiding ontwikkeld, de Bootcamp Academy. En om de healthy lifestyle op een leuke manier over te brengen geven we voedingsworkshops, organiseren we events en heb ik de ‘Box of Goodness’ ontwikkeld, een box met allemaal gezonde producten waardoor onze deelnemers nieuwe producten ervaren. Doordat we mooie merken zoals Bjorn Borg aan The Bootcamp Club gekoppeld hebben, is onze brand enorm sterk.’
Creatieve bouwer
‘Mijn kracht ligt in mijn creativiteit. Ik leg makkelijk verbanden en zie overal kansen in. Het bedenken van een brand vind ik echt het leukste. Zo ben ik nu druk met een nieuw concept. De Nederlandse fitness branche wordt gedomineerd door budget clubs en personal training studio’s, dus is er naar mijn idee ruimte voor iets nieuws. En waar The Bootcamp Club startte met de focus op het bouwen van een community en het sociale aspect, is dit nieuwe merk gericht op beleving. Ik kan er nog niet teveel over zeggen maar het wordt echt heel leuk. En dan heb ik nog ideeën om een sport/detox/weightloss retreat in Spanje op te zetten en een boek te schrijven. Ik heb zo’n gigantisch grote groep fantastische vrouwen om mij heen die allemaal op een bepaalde manier met hun lichaam bezig zijn. Dat levert hilarische anekdotes op, die ik in een boek wil verzamelen.’
Ondernemen is meer dan geld verdienen alleen
‘Het ondernemen is voor een groot gedeelte wat ik er van had verwacht. Als je bedrijf groter wordt ben je eigenlijk de hele dag bezig met dingen oplossen, op welk gebied dan ook. Er komt dus genoeg op je pad waar je bij de start niet aan hebt gedacht, maar met een flexibele en creatieve geest kom je altijd wel tot een oplossing. Natuurlijk zijn er ook minder leuke aspecten, maar dat hoort erbij. Ik heb heel veel meegemaakt en ben best al een paar keer op mijn bek gegaan. Maar ’the bigger picture’ moet zijn dat je happy wordt van de dingen die je doet. En dat word ik. Iemand helpen om fit te worden, afvallen en lekker in zijn/haar vel laten zitten, dat is priceless, hoe groot je business ook is en hoeveel geld je ook verdient.’
Gouden tip
”Gewoon doen! Het lijkt in de eerste instantie misschien eng, maar als je eenmaal doet waar je gelukkig van wordt, vraag je je af waarom je die stap niet eerder hebt gezet. Gooi het roer om als je niet gelukkig bent, volg je hart. Heb genoeg vertrouwen in jezelf dat je het tot een succes kan maken. En bedenk: wat je denkt, creëer je. Dus als je geen vertrouwen in jezelf hebt en je tegen jezelf blijft zeggen dat je het niet kan, dan lukt het ook niet. Als je genoeg in jezelf gelooft, geloven anderen ook in jou!”