Regelmatig kom je het tegen: tijdens een bijeenkomst doe je interessante contacten op, je vraagt naar een e-mail adres en je krijgt jansen@hotmail.com devries@kpn.nl , pietersen@gmail.com , meijer@me.com, 0612345678@vodafone.nl en ga zo maar door.
Afgezien van het feit dat een e-mail adres via een provider niet erg elegant is, is het bovendien onhandig. Het maakt je namelijk afhankelijk van je provider en heeft grote gevolgen als je je mailadres wilt veranderen. Terwijl het anders kan: je mail adres en je mailbox zijn twee verschillende dingen, die je los van elkaar kan zien, net als je naambordje op je echte brievenbus thuis.
Mailadressen en mailproviders
Om niet in ingewikkelde computertaal te vervallen, leg ik uit wat ik bedoel aan de hand van simpele praktijkvoorbeelden. Zelf maak ik gebruik van het mail programma van Google. Bij Google staat mijn mailbox. Ik heb daarvoor gekozen, omdat ik de mogelijkheden die het programma mij biedt om samen aan documenten te werken en documenten te delen, mij het werken makkelijk maken. Bovendien heb ik mijn mobiele telefoon, laptop en tablet zo ingesteld, dat mijn agenda overal synchroniseert.
Toch is mijn e-mail adres niet Annemieke@gmail.com. Mijn zakelijke mail gaat naar Annemieke@AnneMoves.com en mijn privé berichten naar ik@AnnaMariaAntonia.nl. Mijn privé adres is een zogenaamd “vanity” e-mail adres. Mijn doopnamen zijn Anna Maria Antonia. Binnen onze familie wordt daar vaak de gek mee gestoken. Naast het feit dat ik het grappig vind, is het een adres dat mijn vrienden en familie erg gemakkelijk kunnen onthouden.
Eigen domeinnaam
Maar alle ijdelheid op een stokje, waarom heb ik voor een eigen domeinnaam gekozen? En waarom ben ik met een eigen mail adres minder afhankelijk van mijn provider? Het antwoord op de tweede vraag is meteen het antwoord op de eerste. Je kunt hierbij het best de analogie met een telefoonnummer trekken: het is alsof je een andere provider kiest voor je abonnement mobiel telefoneren met behoud van je nummer.
Onafhankelijk, keus aan jezelf
Stel dat ik gekozen had voor het e-mail programma van Vodafone. Recent brak bij deze organisatie een brand uit waardoor Vodafone-klanten enkele dagen niet bereikbaar waren. Met mijn eigen mail adres had ik als Vodafone-klant nog dezelfde dag een andere provider kunnen opzoeken, een mailbox kunnen aanmaken en zo binnen een paar minuten mijn mail via een andere server laten lopen, zonder dat mijn klanten hier ook maar iets van hadden gemerkt.
Of stel dat ik bij de KPN een mailadres had. Een tijdje geleden werd de KPN databank gehackt. Een berg aan negatieve publiciteit was het gevolg. Had ik met mijn domeinnaam AnneMoves.com gebruik gemaakt van het mailprogramma van de KPN, dan was dat in ieder geval niet zichtbaar voor mijn klanten. En zou de affaire aanleiding zijn geweest om de betrouwbaarheid van de dienstverlening van de KPN in twijfel te trekken, dan had ik zonder enige moeite mijn mailbox ergens anders onder kunnen brengen. Geen enkele zakelijke relatie had hier iets van meegekregen.
Hoe doe je dat, een eigen domeinnaam?
Een eigen domeinnaam maakt het dus makkelijker om van provider te wisselen. En klanten en vrienden hoef je niet van die verandering op de hoogte te stellen. Dat voorkomt dus een hoop problemen. Maar, wat kost een eigen domeinnaam en hoe krijg je dat geregeld?
Om te beginnen zijn de kosten te verwaarlozen. Het registreren en voeren van een eigen domeinnaam kun je al voor minder dan 10 euro per jaar bekostigen. Daarvoor is het nodig een domeinnaam te bedenken, waarbij je slechts aan een paar regels hoeft te houden. In de eerste plaats mag je geen woorden hanteren die in strijd zijn met de goede zeden. Je mag ook geen namen gebruiken, die verbonden zijn met merken. De extensie die je kiest; zoals com in mijn AnneMoves.com of nl in AnnaMariaAntonia.nl is inmiddels vrij. Zo kunnen tegenwoordig commerciële instellingen een .org adres aanvragen, waar dit vroeger alleen voor non-profit organisaties was gedacht. Wel moet je voor een extensie .nl in principe in Nederland een adres hebben, voor extensie .de in Duitsland en ga zo maar verder.
Vervolgens kijk je op het internet of met behulp van een app op je mobiele telefoon (bijvoorbeeld mijndomein.nl) welke namen nog vrij zijn. Je zoekt een registrar (nee, dat is geen typefout, zo heten die bedrijven) uit die je naam registreert en je kunt aan de slag. Je zoekt een provider uit waarvan de prijs – kwaliteitsverhouding van de internetdiensten het best bij je past en een mailprogramma waar je prettig mee werkt. Tot slot, zeker niet onbelangrijk, je kunt op deze manier ook gebruik maken van een gratis mailbox.
Extra uitleg
Wil je weten hoe je dit inricht? Op mijn website AnneMoves.com vind je een gastblog van Karel Kubat, die je stap voor stap uitlegt, wat je moet doen.
Vragen of opmerkingen zijn altijd meer dan welkom, je kunt ze hieronder kwijt, maar je mag me natuurlijk ook een mail sturen. Op mijn eigen adres!
Annemieke Meiborg