Waarom Annefrid?
Omdat Annefrid haar leven omgooide om heel Nederland van haar handgemaakte en customised chocladerepen te laten genieten!
Paradepaardje
CHOCSTAR
Typisch Annefrid
Firecracker choco Belgische Fair Trade chocola Fridsie Wonka Chocolatier CHOCOHOLIC Verenigde Staten Marketeer
Een reis en een ontdekking
‘In je leven heb je van die momenten die achteraf gezien cruciaal blijken te zijn, het begin van een verandering. Zo’n moment overkwam mij tijdens een reis door Amerika. In de woestijn bij Las Vegas proefde ik voor het eerst de Firecracker choco: donkere chocolade met zogenoemde poppingcandy, chilipeper en zout. Een absolute smaaksensatie! Terug in Nederland ging ik stad en land af op zoek naar deze lekkernij om die smaak nog eens te beleven. Maar niks, nergens te vinden! Dus besloot ik ‘m maar zelf te maken. Na wat geknutsel lukte dat me en al snel kreeg ik van vrienden verzoekjes voor niet alleen mijn eigen Firecracker choco, maar ook andere chococombi’s met bijvoorbeeld stroopwafel en drop.’
Een idee en een drastisch besluit
”Mymuesli’, customised muesli, bestond toen al en dat bracht me op het idee van CHOCSTAR: online je eigen choco samenstellen. In december 2010 ben ik in ’t diepe gesprongen. Ik zegde mijn baan als marketeer op, volgde een professionele cursus chocolade maken bij de grootste chocolademaker ter wereld, schafte een chocolademachine aan, ontwierp de site en startte mijn bedrijf. Op de site van CHOCSTAR stel je in drie simpele stappen zelf je chocolade samen met eerlijke Belgische fair trade chocolade en een keuze uit meer dan 70 ingrediënten en toppings. In september 2011 zijn we live gegaan en intussen zijn we bijna 3 jaar en duizenden unieke want customised en handgemaakte choco’s verder!’
Droomstart met koninklijk tintje
‘Ik heb de afgelopen jaren met mijn bedrijf een droomstart beleefd. We hebben duizenden orders, honderden positieve reacties en leuke publicaties gehad in onder meer Telegraaf, Flair, Margriet en FD Young Entrepreneur. CHOCSTAR is in 2012 bij de Thuiswinkelawards uitgeroepen tot Beste Startende Webwinkel, stond datzelfde jaar in de Sprout Challenger 50 en werd geselecteerd voor de VIVA400. Vorig jaar werd ik ook uitgeroepen tot The Next Entrepreneur door MKB Nederland en de Rabobank en naar aanleiding daarvan werd ik uitgenodigd voor een lunch met toen nog kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima. Dat was echt geweldig, dat neemt niemand me meer af. Zo snel kan het dus gaan, van het eten van heerlijke chocola ergens in de woestijn bij Las Vegas naar een lunch met Maxima. Dat had ik een paar jaar terug niet durven dromen.’
Stroomlijnen van processen om meer mensen blij te maken
‘Op het ogenblik ben ik binnen mijn onderneming druk met het stroomlijnen en deels automatiseren van de processen binnen CHOCSTAR zodat wij operationeel klaar zijn voor schaalvergroting. Ons product is handwerk en ambachtelijk, maar CHOCSTAR is wel een e-commerce bedrijf. We zijn nu aan het kijken welke processen we efficiënter kunnen maken zodat we met dezelfde mensen en middelen meer productie kunnen draaien en een efficiëntie-slag kunnen maken zodat we nog meer mensen blij kunnen maken. Volgens mij maken we de wereld namelijk een beetje leuker èn lekkerder met een mooi, innovatief en lekker product en een concept waarbij plezier en beleving centraal staan. Over 5 jaar hoop ik nog steeds vanuit deze visie te mogen werken en elke dag fluitend op mijn fiets naar het chocoladelab te fietsen.’
Ondernemers ups& downs
‘Natuurlijk kent het ondernemen niet alleen zijn ups, maar ook zijn downs en over het geheel gezien heb ik de afgelopen jaren ontzettend veel geleerd. Het ondernemen is constant je eigen grenzen opzoeken om ze vervolgens te overschrijden en dat geeft een kick. Ik had van te voren niet verwacht dat het zou leuk zou zijn! Maar ik werk er ook hard voor. Gemiddeld 70 tot 80 uur per week, in weekenden, op feestdagen, ‘s ochtends vroeg en ‘s avonds laat. Niks ‘ik-doe-het-er-even-bij’. Ik doe het met heel veel plezier en passie, maar eerlijk is eerlijk, heel af en toe baal ik er ook wel eens van. Aan de andere kant: als ondernemen makkelijk zou zijn, dan zou iedereen het doen.’
Gouden tip
‘Niet één, maar twee gouden tips! Allereerst: Pak het professioneel aan. Zorg voor een mooie, professionele vormgeving, correcte communicatie, goeie fotografie, een gebruiksvriendelijke site enzovoorts. Op deze manier is de kans groter dat je je onderscheidt in de massa. En onderschat de hoeveelheid werk niet; er komt veel kijken bij het runnen van een eigen bedrijf en dat betekent dat je met name de eerste tijd weinig vrije tijd over houdt. Tip twee: is een cliché maar o zo waar: Geef niet te makkelijk op. Mijn vriend zegt altijd: “Frids, als het makkelijk zou zijn, zou iedereen het doen.” Onthoud dat als je het even niet meer ziet zitten, works for me! ;).’