Lucienne Demandt……
51 jaar, is een dochter uit een ondernemersgezin en getrouwd met Frank. Lucienne heeft een enorme passie voor het kappersvak en is heel nieuwsgierig naar alles wat er op haar vakgebied gebeurt. Ze is altijd op zoek naar uitdagingen en het verleggen van grenzen, leest veel, vooral over haar vakgebied, doet in haar schaarse vrije tijd aan yoga en sport en geniet van alles wat ze onderneemt.
…runt LD Hairart
In 1998 opende Lucienne de deuren van haar eigen zaak LD Hairart Beauty and More. In haar no nonsense bedrijf gaat kwaliteit voor kwantiteit. Lucienne en haar medewerkers stellen de wens van de klant centraal en bieden een echte beleving aan. LD Hairart Beauty and More is echter meer dan klanten mooi maken met een goed kapsel alleen. Lucienne biedt met haar bedrijf een totaal concept aan: je kunt er ook terecht voor visagie en nagelverzorging. Daarnaast biedt zij advies op beautygebied en verkoopt zij een uitgebreide lijn van professionele haarverzorgings- en stylingsproducten.
WORK
Samen in de zaak aan huis
“Ik heb altijd samengewerkt met personeel en heb momenteel twee stylisten in dienst. Onze zaak is gevestigd in een gecombineerd pand met onze woning. Mijn man roept altijd dat ons huis om de kapsalon heen gebouwd is. Het voordeel is vooral dat je makkelijk nog even wat in de zaak kunt doen. Je loopt een deur door en je bent er. Maar dit is echter ook meteen het nadeel: privé en zakelijk is moeilijk te scheiden zo!”
Werkuren, planning en hulp
“Ik steek vrij veel tijd in mijn onderneming. De zaak is vijf dagen per week geopend, maar ik ben elke dag bezig met mijn bedrijf. Ruw geschat steek ik er zo’n 50 uur per week in, maar als ik het echt zou bijhouden, denk ik dat ik op meer uitkom dan dat. Mijn werkritme wordt grotendeels bepaald door mijn agenda en de afspraken. Bij speciale gebeurtenissen of piekmomenten draai je gewoon meer uren; de klant is en blijft per slot van rekening koning. Voor zaken die niet meteen met mijn vak te maken hebben zoals de administratie of de marketing krijg ik hulp.”
LIFE
Gezin, familie en vrienden en ‘me’-time
“Ik kan door de week geen spontane afspraken maken met familie en vrienden vanwege de drukte. Wat betreft mijn sociale leven moet ik dus echt afspraken maken en vastleggen. Ik probeer bewust ‘me-time’ in te plannen om te sporten of eens weg te gaan, maar vaak komt er iets tussen en laat ik het voorbijgaan. Mijn zaak komt echt op de eerste plaats. Dat neemt niet weg dat ik toch probeer die tijd voor mezelf in mijn agenda te blokken en iedereen van die plannen te vertellen, zodat ze er rekening mee kunnen houden.”
Ad hoc situaties
“Als ondernemer met een eigen zaak kun je veel zelf bepalen, maar lang niet altijd de manier waarop je je tijd besteedt. Mijn vader is vorig jaar gestorven na een periode waarin hij verschillende keren moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Dat was behoorlijk frustrerend, omdat ik op die momenten het liefst naar het ziekenhuis was gerend om hem en mijn moeder te ondersteunen. Misschien kun je dat doen als je medewerker in een bedrijf bent, maar niet als je een eigen zaak hebt met klanten die op je wachten. Gelukkig had ik backup van familie en goede vrienden die af en toe bij sprongen.”
Het huishouden
“Het huishouden doe ik samen met mijn man. Ieder heeft zo zijn eigen taken en mijn man doet veel. Verder heb ik iemand die ons helpt met het poetsen. Eigenlijk loopt het in het huishouden allemaal vanzelf, we zijn best tevreden zo.”
BALANCE?
“Met een druk bedrijf blijft er weinig tijd over voor je privéleven. Natuurlijk ga je voor je onderneming, maar het is tijdrovend. Daarnaast is het ondernemen in vergelijking met jaren terug gecompliceerder geworden. Het is turbulent, maar die ups en downs maken het ook weer mooi. Er zijn allerlei zaken waar je rekening mee moet houden, wat voor meer druk en stress zorgt. Het kost daardoor meer energie om alles in goede banen te leiden. Een eind wandelen of een uurtje yoga om je hoofd leeg te maken is dan heerlijk.”
De ideale balans:
“Ik probeer iedere dag opnieuw de balans tussen werk en privé te vinden en te houden. De ene keer is dat makkelijker dan de andere, zeker als je bezig bent met het uitwerken van nieuwe projecten. Ik geef echter niet op: ik blijf volop proberen alles zo goed mogelijk te organiseren.”
TIPS!
“Blijf je ervan bewust dat je ook nog een privé-leven hebt. Je kan niet alles alleen maar om de zaak laten draaien.”