Simone Lucchesi…
is 28 jaar, woont samen met Gijs, goudvissen Peppe en Jorge en kitten Eddie in het uiterste zuiden van Nederland. Ze is gek op schrijven, lezen, bingewatchsessies op Netflix en bierproeven.
…runt The Black Sheep Indie én Solliciteren als Beroep!
Als voormalige freelance tekstschrijfster richtte Simone in september 2016, naast haar parttime baan als recruiter, het self-publishing platform The Black Sheep Indie op. Dit platform ondersteunt zelfstandige auteurs in de marketing en verkoop van hun in eigen beheer uitgegeven eBooks. Via de website kunnen auteurs kosteloos hun eBooks publiceren en kunnen lezers het downloaden via hun smartphone, tablet of eReader. Sinds april runt zij samen met Michelle Bonten een tweede onderneming: Solliciteren als Beroep!. Met dit platform verbinden zij werkenden, werkzoekenden en recruiters met elkaar en helpen zij mensen aan een baan met sollicitatietrainingen op maat.
WORK
Samen én alleen
“The Black Sheep Indie run ik alleen. Voor velen vast herkenbaar, maar het is fijn iets voor mezelf te hebben. Solliciteren als Beroep! doe ik samen met Michelle Bonten. We waren collega’s en merkten dat we dezelfde passie hadden: mensen aan een passende baan helpen. We hebben allebei al een onderneming en door dit samen op te zetten, verdelen we de werkdruk en sparren we.”
Werkuren
“Het was de bedoeling dat ik 24-36 uur per week voor mijn eigen bedrijven zou werken, naast mijn 24 uur in loondienst. In de praktijk werk ik echter elk vrij uurtje voor mijzelf. Positief dat er altijd veel te doen is en het liefst zou ik fulltime aan beide ondernemingen werken. Maar ik blijf voorlopig nog in loondienst vanwege voordelen als pensioenopbouw.”
Planning
“De verschillende activiteiten voor mijn bedrijven over drie dagen uitspreiden, dat was het plan. Donderdag zou mijn blog- en social media-dag worden, vrijdag de dag van klantafspraken en acquisitie en zaterdag voor administratie en marketing. De praktijk is echter anders; er komen dingen tussendoor die prioriteit hebben, klanten spreken liever op een andere dag af of het duurt langer voordat je iets afrondt. En dan heb ik het nog niet over onverwachte privé-gebeurtenissen. Toch komt er vast een moment waarop ik mijn werkzaamheden beter kan structureren. Voor nu stel ik mezelf drie doelen per dag en rond die hoe dan ook af. Zo houd ik het overzicht en heb ik het voldane gevoel dat ik mijn dag productief heb besteed.”
Zelf doen en/of uitbesteden
“Ik doe zoveel mogelijk zelf, maar ik denk ook dat het belangrijk is om te weten wat je krachten zijn en wat je beter kan uitbesteden. Ik ben allesbehalve technisch en kan geen illustraties maken. Dan vraag ik liever mijn webmaster of vormgever om hulp. Zo kan ik weer verder met waar ik goed in ben en krijg ik iets aangeleverd van iemand die doet waar hij of zij goed in is. Win-win.”
LIFE
Gezin, familie en vrienden
“Sinds ik twee ondernemingen heb, zit spontaan afspreken er niet meer in. Ik probeer tijd voor familie en vrienden goed te plannen en duidelijke afspraken te maken. Gijs en ik hebben sinds het begin van onze relatie een vaste dag in de week waarop we onze telefoons wegleggen zodat we echt met zijn tweetjes zijn, zonder mail of business talk. Op die manier zorgen we er voor dat we niet langs elkaar heen gaan leven. Hetzelfde probeer ik met mijn familie en vrienden vol te houden, hoewel ik het bij hen soms wel eens verzet vanwege de drukte (Sorry!).”
‘Me’-time
“Ik had van tevoren gedacht ’s zondags helemaal vrij te zijn. In de praktijk zit ik op zondag heel vaak om 8 uur toch al achter mijn laptop. Ik zou vaker ‘vrij’ willen zijn, want het komt je bedrijf alleen maar ten goede als je uitgerust bent, plezier hebt en energiek bent. Maar ik krijg ook veel energie van het werken aan mijn bedrijven. Ik voel me trots wanneer ik toch nog eventjes een blog heb geschreven of wat in orde heb gemaakt voor een klant. Maar de perfecte balans moet ik nog vinden.”
Het huishouden
“Ik las ooit dat een schrijver geen opgeruimd huis heeft en ik denk dat dit ook voor veel ondernemers geldt. Een dag heeft maar zoveel uur en als ik moet kiezen tussen de vaat die er altijd lijkt te staan of een offerte waarmee ik een klant kan binnenhalen, kies ik voor het laatste. Ons huis is nooit echt opgeruimd zodat ik me keer op keer kapot schaam bij onverwachts bezoek. We proberen het huis samen bij te houden, maar het is lastig. De vrije momenten die we hebben besteden we liever aan elkaar dan aan stofzuigen. Een hulp inhuren gaat waarschijnlijk de uitkomst zijn.”
BALANCE?
“Ik geniet van het ondernemerschap wanneer alles precies volgens planning verloopt. Dan is de verdeling tussen privé en werk precies goed. Overdag werk ik, net als mijn vriend en vriendinnen, en heeft niemand last van mijn afwezigheid. Maar wanneer een vriendin met een spontane uitnodiging voor een avondje uit komt vind ik het lastig. Mijn eerste reacties is ‘Ja, leuk!’ maar tegelijkertijd duikt er in mijn hoofd een voor- en nadelenlijstje op, waardoor ik vaak toch afhaak. Spontaan afspreken lukt niet en dat is lastig uit te leggen aan mensen die van 9 – 5 werken en verder geen andere verplichten hebben.”
Ad hoc situaties
“Het is lastig om met ad hoc situaties om te gaan. Een paar weken terug onderging mijn vriend een knieoperatie, waardoor hij tijdelijk uit de running was en extra hulp nodig had. Dit zorgde ervoor dat mijn aandacht verdeeld moest worden. De dagen waarop ik normaal gesproken alleen thuis was en 100% aan mijn bedrijven kon besteden werden nu deels ingenomen door ritjes naar de fysiotherapeut en het ziekenhuis. Ik werkte in de avonduren en wanneer hij sliep. Gelukkig hebben we een grote familie waar we altijd op kunnen terugvallen. Mijn schoonouders namen het regelmatig van me over zodat ik even goed kon doorwerken of bijslapen.
Valkuil
“De “nog-even-snel-dit-doen-valkuil”! Even snel iets doen of afmaken is nooit even snel iets doen of afmaken. Een e-mail beantwoorden, vraagt om een reply die dan ook weer beantwoord moet worden, een blog typen vraagt om aandacht. Dus ‘even snel’ zit er niet in. Ik moet leren niet altijd bereikbaar te zijn voor mijn klanten en niet altijd “even snel” te reageren. Bij mijn parttime baan zet ik ook mijn werktelefoon uit bij thuiskomst. Maar toch voelt het bij je eigen bedrijf anders. Terwijl het voor de verdeling van tijd tussen werk en privé ontzettend goed zou zijn.”
De ideale balans:
“Een goede balans houdt in dat je goed prioriteiten kunt stellen. Dat je weet welke dingen nu moeten gebeuren, waardoor je andere dingen weer op een later moment kan doen. Zo ervaar je minder stress en heb je niet het gevoel dat je achter de feiten aanloopt. Het klinkt zo simpel, hè? Prioriteiten stellen is mijn grootste uitdaging: ik vind alles belangrijk en wil zoveel mogelijk op één dag doen.”
TIPS!
“Zorg dat mensen snappen dat ‘voor jezelf werken en ook nog eens vanuit thuis’ niet hetzelfde is als ‘vrije tijd hebben’. Omring je met mensen die vanwege hun werk soortgelijke keuzes als jij moeten maken. Je voelt dan minder schuldig wanneer je bijvoorbeeld een verjaardag afzegt. Maar gun jezelf ook ‘vrije tijd’. Je kiest voor het ondernemerschap omdat je het leuk vindt, en dat moet het ook zijn: leuk! Het is goed om er zo nu en dan bij stil te staan dat het JOUW bedrijf is en JIJ bepaalt hoeveel tijd je eraan besteedt. Als je een dagje vrij wilt nemen om iets leuks met je vriendinnen te doen, doe dat dan. Zonder je schuldig te voelen. En nog belangrijker, geniet er van – want de dag erna heb je dubbel zoveel werk en dubbel zoveel e-mails die op je wachten, so make it count.”