Als ondernemer heb je vaak een groeiambitie en wil je zakelijk succesvol zijn. Om dit te kunnen bereiken, is het belangrijk om jezelf een of meerdere zakelijke doelen te stellen. Dit kunnen inkomensdoelen zijn of doelen die gebaseerd zijn op je missie. Bijvoorbeeld: in 2014 wil ik 50 zelfstandig ondernemers helpen bij het doelmatig inzetten van social media bij acquisitie.
Focussen
Om je kans op succes te vergroten en je doel te bereiken is het belangrijk om te focussen. Dat wil zeggen dat je je aandacht helemaal concentreert op je doel. Door je aandacht te verleggen naar je doel, wordt de kans om afgeleid te worden door obstakels, twijfels of je omgeving kleiner. Verder zul je merken dat, door te focussen op je doel, dingen op je af lijken te komen. Toevallig kom je iemand tegen die jou kan helpen in gesprek te komen met je nieuwe doelgroep of je krijgt een artikel doorgestuurd dat je kunt gebruiken bij de doorontwikkeling van je product. Ook keuzes maken gaat met meer gemak, door je steeds af te vragen of een beslissing kan bijdragen aan het bereiken van je doel.
Inspanning loont
Focussen biedt een groot aantal voordelen, maar gaat zeker niet vanzelf. Het vraagt om discipline en vasthoudendheid, maar ook om geduld en zelfvertrouwen. Jezelf ergens op richten en je niet laten afleiden vergt dus best veel inspanning…gelukkig maar dat inspanning (meestal) ook loont.
Flow
Verder is met focussen de kans groot dat je het werken aan je doel steeds leuker gaat vinden en dat je helemaal in flow raakt. Het is dan ook belangrijk om te genieten van het moment. Het gaat niet alleen om het doel op zich, maar juist om de weg er naartoe. Je bent immers niet voor niets gestart als zelfstandig ondernemer. Je wilt niet alleen doen waar je goed in bent, maar vooral ook plezier beleven aan je werk.
Focus of tunnelvisie
Maar wat gebeurt er als je continu alleen maar strak gefocust bent op je doel? Is dit het ultieme geheim tot succes of kleven er ook nadelen aan? Focussen kan namelijk ook zorgen voor tunnelvisie, waardoor je niet meer ziet wat er om je heen gebeurt. Hierdoor kan het zijn dat je voorbij gaat aan de signalen die je bijvoorbeeld vertellen dat je niet (meer) op de juiste weg bent. Of dat je het zicht verliest op het grotere geheel en dat dat ten koste gaat van andere dingen.
Stel je maar eens voor dat je jezelf tot doel hebt gesteld om je omzet te verdubbelen. Wanneer je daarbij te veel focust, heb je grote kans dat je dit doel bereikt, maar dat het ten koste gaat van je gezin, je sociale leven of je gezondheid.
Waarnemen
Het is belangrijk je te realiseren dat focussen gemakkelijk verandert in vernauwen. Maar uiteraard zijn er verschillende gradaties van focussen. Door met enige regelmatig uit te zoomen, kun je meer gaan “waarnemen”. Je bent dan in staat om zonder ergens specifiek op te letten, te zien wat er allemaal gebeurt.
Het grotere geheel
Dit betekent in het geval van het streven naar een verdubbelde omzet, dat je gelijktijdig andere kansen of uitdagingen ziet liggen. Je doel staat dan niet op zichzelf, maar wordt onderdeel van een groter geheel. Bijvoorbeeld wanneer je tot de ontdekking komt dat er een andere doelgroep is, die je nog veel beter tot dienst kunt zijn. Hierdoor kun je zakelijk succesvol zijn met minder moeite en meer plezier. Dit werkt ook weer door in je privé leven.
Ondernemen op eigen wijze
Ten slotte is het vooral als beginnende ondernemer belangrijk om verschillende dingen uit te proberen en je niet te focussen op één specifieke (marketing)vorm of product. Met in je achterhoofd je zakelijke doel kun je door waarnemen bepalen wat voor jou werkt en wat niet. Ontdekken welke vorm of doelgroep bij je past, waar jij blij van wordt. Op deze manier kun je gaan ondernemen op jouw eigen wijze met een missie, doel en doelgroep die bij jou past.