Wanneer mensen mij vragen wat ik doe, gebruik ik verschillende marketingboodschappen. Als ik echt wil prikkelen zeg ik dat ik ondernemers help om zakelijk te groeien op hun eigen wijze. De vraag die ik dan vaak terug krijg is: ‘Maar wat is dat dan precies ‘op eigen wijze’, iedereen onderneemt toch op zijn eigen manier?’. Ja dat klopt, maar ondernemen op eigen wijze betekent voor mij 100 % je passie leven vanuit je onderneming en altijd in verbinding met jezelf. Jij staat centraal!
In verbinding
Veel ondernemers die gestart zijn vanuit hun passie, hebben een missie en zijn in staat om van daaruit stappen te zetten in hun ondernemerschap. Alleen kunnen ze op een zeker moment vastlopen omdat ze de verbinding met zichzelf kwijt raken. Ze kijken te veel naar anderen, kopiëren producten en marketingvormen en hebben totaal geen voeling met zichzelf. Bij ondernemen op eigen wijze is het belangrijk vanuit jezelf te denken. Wat is mijn unieke waarde? Hoe kan ik dit vertalen in mijn producten? Hoe kan ik dit op een manier in de markt zetten die bij MIJ past?
Moeiteloosheid & plezier
Pas wanneer je op bovenstaande vragen antwoord kunt geven, ga je echt ondernemen op jouw eigen wijze. Vanaf dat moment zal je zien, dat je in staat bent om zakelijk te groeien met minder moeite en meer plezier. Er ontstaat een bepaalde mate van moeiteloosheid, omdat je echt leeft en onderneemt vanuit je hart. Je behaalt meer resultaat en je krijgt meer energie in plaats van dat het je energie kost. Kortom meer plezier! Dat was toch één van de redenen waarom je ooit voor jezelf bent begonnen?
Jouw unieke waarde
De ambitie om te ondernemen op eigen wijze begint met een solide basis. Ik noem dit altijd de ‘eigen wijze blauwdruk’. Bij het maken van de blauwdruk ga je onderzoeken wat jou missie is, waarom je doet wat je doet en wat jouw unieke waarde is. Ten slotte beschrijf je het profiel van jouw ideale klant. Met wie werk je het liefst, waarvan krijg jij energie en wie heeft jouw echt nodig?
Deze componenten zijn heel belangrijk om helder te krijgen, omdat je jezelf hiermee kunt onderscheiden in de markt.
Doelen stellen vanuit eigen behoefte
Naast de blauwdruk is belangrijk om jezelf een of meerdere zakelijke doelen te stellen. Maar voordat je dit gaat doen, ga je eerst kijken naar jouw persoonlijk behoeften en doelen. Wat heb jij nodig in je leven? Hoeveel tijd wil jij besteden aan de dingen die voor jou écht belangrijk zijn, zoals je gezin, sociaal leven, hobby’s en reizen? Daarna kijk je pas naar hoeveel dagen je dan kunt of wilt werken en op welke manier je dit wilt doen. Heb je dit allemaal helder? Focus je dan op de zakelijke doelen en bepaal wat jij wilt bereiken binnen een bepaalde periode.
Ondernemen vanuit je hart
De echte basis ligt klaar wanneer je blauwdruk en doelen helder zijn, dan pas kun je aan de slag. Werk steeds vanuit deze basis en onderneem vanuit je hart. Maak bij elke stap die je zet in je onderneming contact met je gevoel of intuïtie. Stel vragen, maak je wensen kenbaar en je zult zien dat dingen ook energetisch in beweging komen. Denk groot en wees creatief, alleen dan kun je vasthouden aan jouw authenticiteit en jouw ideale klant aantrekken.
Creatief & intuïtief
Laat je inspireren door de creatieve ideeën van anderen, maar ga het niet één-op-één overnemen. Zorg dat je goed op de hoogte bent van de wensen en behoeften van jouw ideale klant en ga daarmee aan de slag. Durf groot te denken, dit stimuleert je creativiteit en nieuwsgierigheid. Laat je intuïtie en je hoofd samenwerken bij de ontwikkelingen van je producten en diensten, maar ook bij je marketing. Laat je niet wijsmaken wat er allemaal MOET. Ervaar wat voor jou goed voelt, wat bij JOU past en waar JIJ blij van wordt. Alleen dan kun je zakelijk groeien op jouw eigen wijze.