Als ondernemer wil je jezelf laten zien…of misschien niet. Maar zonder zichtbaarheid geen klanten, dus het is toch essentieel. Je kunt je zichtbaarheid vergroten door gebruik te maken van social media, door presentaties te geven én natuurlijk ook door te netwerken. Maar hoe zorg je er nu voor dat het netwerken je daadwerkelijk iets oplevert? Dat mensen jou onthouden of dat je de juiste informatie over je doelgroep weet te bemachtigen?
Onzekerheid & weerstand
Veel ondernemers zuchten al bij de gedachte: “Oh, ik moet weer naar een netwerkbijeenkomst”. Ze gaan naar bijeenkomsten zonder een duidelijk doel, blijven te lang kletsen bij de mensen die ze kennen of vinden het lastig om anderen te vertellen wat ze nu precies doen. Herken je dit? Het maakt je onzeker en zorgt ervoor dat je weerstand voor het bezoeken van bijeenkomsten steeds groter wordt. Maar het kan anders!
In 5 stappen indrukwekkend en effectief netwerken:
1. Bezoek alleen relevante netwerkbijeenkomsten
Allereerst is het belangrijk om voor jezelf te beslissen of het bezoeken van een bepaalde bijeenkomsten voor jou relevant is. Bijvoorbeeld door je af te vragen: of jouw doelgroep naar deze bijeenkomst komt en of er veel mensen aanwezig zijn die jouw doelgroep kennen of in hun netwerken hebben. Is dit niet het geval, dan heeft het geen zin om hier tijd en energie aan te besteden.
2. Bepaal vooraf je doel of intentie
Verder is het van belang dat je vooraf een doel of intentie bepaalt voor de bijeenkomst. Met andere woorden: wat zou je willen dat de bijeenkomst je oplevert? Wil je inzicht krijgen in de problemen van je doelgroep? Ben je op zoek naar potentiële klanten voor je nieuwsbrief, doorverwijzers of naar iemand om mee samen te werken?
Door vooraf contact te maken met je doel of intentie, komen zaken energetisch al in beweging. Laat je doel of intentie los op het moment dat je naar de bijeenkomst toe gaat. Maak intuïtief contact, ga het gesprek aan met mensen en ervaar wat er gebeurt.
3. Vertel mensen tijdens bijeenkomsten niet wat je bent, maar wat je doet en voor wie
Dit zorgt voor een helder beeld dat gemakkelijk bij mensen blijft “hangen”, zodat ze in staat zijn om anderen naar jou te kunnen doorverwijzen. Maak je marketingboodschap concreet en niet te lang. Niet: ‘Ik ben coach en help mensen in hun kracht te komen’. Wel: ‘Ik help vrouwen, die worstelen met hun werk- privé balans, gemakkelijker keuzes te maken, zodat ze meer tijd en minder stress hebben’.
4. Luisteren, luisteren, luisteren en de juiste vragen stellen
Om echt in contact te komen met je gesprekspartner of eventuele potentiële klant is het vooral belangrijk om te luisteren. Wat houdt hem of haar bezig, tegen welke problemen loopt hij aan en waaraan heeft hij behoefte? Stel de juiste vragen en wees oprecht geïnteresseerd. Op die manier kun je vertrouwen opbouwen en essentiële informatie over je doelgroep achterhalen, die je weer kunt gebruiken bij de ontwikkeling van jouw producten of diensten. Ga in ieder geval niet direct verkopen!
5. Doe altijd follow up
Vraag na een interessant of inspirerend gesprek altijd om het visitekaartje van de ander, zodat je na afloop contact kunt opnemen of kunt linken via social media. Is je gesprekpartner een potentiële klant of doorverwijzer? Vraag hem dan of hij interesse heeft in je gratis weggever (e-boek) of je nieuwsbrief.
Doe je follow up bij voorkeur binnen 48 uur en kom je afspraken altijd na. Voorzie uitnodigingen voor social media (bv LinkedIn) altijd van een kort persoonlijk berichtje, waarin je ingaat op iets dat je is bijgebleven van de persoon of van het gesprek. Investeer in je netwerk en je (potentiële) klanten, doe alles om hun vertrouwen in jou te vergroten.
Maak het netwerken licht en reken jezelf niet af op de doelen die je jezelf hebt gesteld. Beloon vooral je acties! Wees oprecht geïnteresseerd, spreek met respect over anderen en ervaar hoe leuk netwerken kan zijn.
Bonustip:
Klanten zijn overal en iedereen kan je klant zijn. Uiteraard behoort niet iedereen tot je doelgroep of niche, maar zij kennen weer mensen die daar wel toe behoren. Ga uit van de gedachte van overvloed en vertel dus altijd aan iedereen wat je doet en voor wie.
Alexandra Hilbers
Mooi artikel en goede punten. Ik zou aan punt 3 willen toevoegen: Vertel niet WAT je doet, maar ook WAAROM je het doet. Je moet het allebei vertellen, want zonder het wat, weten ze niet waar ze je voor in kunnen schakelen.
Maar pas als je je waarom gaat vertellen, dan raak je mensen. Dan inspireer je mensen en dan bouw je ook veel sneller een relatie op. Je spreekt dan namelijk het Limbisch systeem (emotionele deel van het brein) aan. En dat zorgt ervoor dat mensen veel eerder een stap nemen om jou verder te helpen.
Bedankt Bas voor je aanvulling. Uiteraard is je waarom super belangrijk, dan gaan de oogjes twinkelen (als het goed is). Wanneer je verhaal resoneert met je ander, dan is inderdaad de eerste stap moeiteloos gezet.
Je zegt het mooi! Dan gaan die oogjes twinkelen. Dat is precies het moment waar ik altijd naar op zoek ben bij coachees als ik ze vraag hun visie te beschrijven.