Waarom Alexandra?
Omdat zij haar marketingervaringen combineert met haar ervaringen als stylist om ondernemers en start-ups te helpen bij het neerzetten van hun merk
Paradepaardje:
BrandKarma coaching en creatie
Typisch Alexandra:
onconventioneel innovatief ENERGIEKE DOENER opbouwen ‘from scratch’ CREATIEF intuïtief verbinder man, docher en 2 konijntjes goede gesprekken onverwachte ontmoetingen
“Ondernemen heeft er altijd wel in gezeten: als jong meisje droomde ik ervan een creatieve ondernemer te worden. Maar ik ging uiteindelijk onder andere als marketeer, internetstrateeg en projectmanager aan de slag. Ik deed het met veel plezier, maar het gevoel dat ik meer met mijn creatieve kant wilde doen knaagde. Ik briefde designers, stylisten en art directors, maar wilde het liever zelf doen. Dus gooide ik het roer om. Ik rondde een opleiding voor vormgeving en styling aan de Artemis Hogeschool af en besloot niet een nieuwe baan te zoeken, maar te starten als zelfstandig stylist om zo te ondernemen én tijd te hebben voor mijn dochtertje.”
BrandKarma en de workshops
“Artemis vroeg mij niet lang daarna om les te komen geven over personal branding en werkveld onderzoek. Ik besefte dat het lesmateriaal dat ik had ontwikkeld ook startende ondernemers en zzp-ers zou kunnen aanspreken. Het werden de workshops MERK IK en ik startte in kleine kring met mensen uit mijn netwerk. Het groeide uit tot het verzorgen van workshops aan onderling heel diverse groepen: van ondernemende vrouwen en marketeers tot financials, van creatievelingen tot juristen, ambtenaren, artsen en meer. De workshop is nu een 5-daagse cursus, aangevuld met coaching en masterclasses. En ik verzorg steeds meer in-company trainingen”
“Met de cursussen en trainingen van BrandKarma help ik mijn cursisten hun identiteit, talenten en beperkingen te onderzoeken, laat ze zo hun unieke gezicht ontdekken en ondersteun ze bij de vertaling ervan naar een authentiek merk dat staat als een huis. Mijn werkervaring met het positioneren en neerzetten van merken is daarbij een stevig pluspunt. Het unieke aan mijn aanbod is dat ik creatie, intuïtie, spiritualiteit, zelfontwikkeling en marketing bij elkaar breng. Er zit een bepaalde gelaagdheid in en het levert een 360 graden visie van jezelf, merk of bedrijf op.”
Personal Brand is een Social Brand
“Ik wil dat BrandKarma en mijn cursussen een social brand zijn. Bij personal branding draait het in mijn ogen niet om narcisme en egoïsme, maar juist om altruïsme. Je moet als ondernemer open staan voor anderen, contact leggen met gelijkgestemden en betrokken zijn bij wat er echt speelt in de wereld om je heen. Je intenties moeten goed zijn. Op basis daarvan kun je anderen iets moois bieden en van toegevoegde waarde zijn. Met een positieve uistraling en imago kun je anderen inspireren. Je MERK IK wordt zichtbaarder door je ego minder zichtbaar te maken en je daden en diensten voor je te laten spreken. En die gedachte wil ik meer gaan benadrukken in mijn cursussen en coachingstrajecten. Het is mijn droom om BrandKarma tot een instituut als School of Life te laten uitgroeien, met een eigen productlijn en boekpublicaties om nog meer vrouwen te empoweren. En ik hoop dat BrandKarma in de toekomst een begrip is bij alle toonaangevende vrouwennetwerken.”
Ondernemerschap is vrijheid maar ook motivatie
“Met BrandKarma valt alles wat ik eerder heb gedaan en geleerd op zijn plaats. Ik ben blij en trots dat ik deze mooie ontwikkeling heb doorgemaakt. De waardering die ik krijg van de mensen die ik begeleid doet me eerlijk gezegd dan ook veel meer dan cijfers. Omzetdoelstelling en pijplijn zijn voor mij secundair. I am a happy entrepeneur. Na 5 jaar bevalt het ondernemerschap mij nog steeds uitstekend.”
“Het brengt vrijheid met zich mee, waar je mee om moet kunnen gaan. Die motivatie moet uit jezelf komen: je moet niet afwachten, maar iedere keer initiatief nemen en nieuwe projecten bepalen. Je nek uitsteken en risco’s nemen, die vervolgens niet altijd beloond worden. Er zijn altijd dingen die even tegenzitten en elke ondernemer denkt op een off-day wel ‘ik stop er mee’. Maar door je motivatie ga je verder. En okay, je kunt als ondernemer niet altijd sparren met collega’s, maar die moet je gewoon zelf regelen of opzoeken als je daar behoefte aan hebt. De bottom line is dat je zelf bepaalt wat je doet en met wie je dat doet. Geen dag is hetzelfde en ik kan iedereen het ondernemerschap aanbevelen!”
Gouden tip
“Het allerbelangrijkste is te vertrouwen op jezelf; je kunt veel meer dan je zelf denkt. Doe het gewoon, begin bij het begin. Ga geen 10 cursussen volgen voordat je een stap zet. Ga aan de slag! Denk groot en maak kleine passen, maar maak ze wel! Kijk vooruit naar wat je wilt bereiken. Bepaal de stappen die je moet nemen en reken terug vanaf de deadline om zo je activiteiten te plannen. Stel prioriteiten, wees kritisch naar jezelf toe. Kijk wie je kan helpen en durf om hulp te vragen. Kijk hoe anderen het doen en leer van hun fouten en successen. Bedenk wat je nodig hebt en weet dat je al heel ver komt met een laptop, een smartphone, en een auto/fiets. Beperk je investeringen in het begin. En hou het simpel. Als je zelf niet eenvoudig kunt uitleggen wat je doet, heb je nog niet duidelijk genoeg voor ogen wat je echt wilt!”