Waarom Adrienne?
Omdat Adrienne met haar snelgroeiende familiebedrijf MKB’ers helpt bij besparingen op onder meer energie en telefonie!
Paradepaardje
mkbcollectieven.nl
Typisch Adrienne
Familiemens Kunst Rechten YOGA Randstad Bankwezen
Op het balkon van een hotel in Spanje…
‘In 2011 hadden mijn echtgenoot Emile en ik ons vorige bedrijf overgedragen. Op het balkon van een hotel in Spanje brainstormden we samen over onze volgende onderneming. Het was crisis, dus het moest iets zijn wat daarop inspeelde. We dachten aan het feit dat met name de kleinere ondernemers het vaak moeilijk hebben door de steeds hoger wordende vaste kosten. Het concept ‘kostenverlaging door collectieve inkoop’ ontstond toen vrij snel. En het blijkt een gat in de markt: we zijn de eerste die echt branche-overschrijdende inkoopcollectieven voor het MKB organiseerden. Nu, nog geen drie jaar later, hebben we al bijna 120.000 deelnemende ondernemers. Dat is meer dan 11% van de markt!’
Van telefonie tot BC United
‘Met MKB Collectieven bieden wij goede en voordelige oplossingen in de vorm van collectieve deals voor een steeds uitgebreider scala van vaste kosten. Onze deals lopen uiteen van voor de hand liggende zaken als energie en (mobiele) telefonie tot aan de overkoepelende business club voor het MKB, de BC United, waarmee onze deelnemers tegen geringe kosten als VIP naar voetbalwedstrijden kunnen gaan. Belangrijk is dat we niet alleen de deals regelen, maar ook vragen en problemen oplossen als dat nodig blijkt te zijn. Onze service gaat echt heel ver.’
Meer diensten op komst!
‘Ik hou mij binnen ons bedrijf bezig met marketing en productontwikkeling. Ik ben druk bezig om samen met een daarvoor aangenomen manager een compleet nieuwe social media strategie neer te zetten. Daarnaast wordt ons dienstenaanbod de komende maanden enorm uitgebreid, dus ik ben volop in gesprek en onderhandeling met uiteenlopende leveranciers en aanbieders. Het loopt echt uiteen van kantoorartikelen tot verzekeringen. Ik geniet er enorm van. Het is spannend en geeft me heel veel energie.’
Ieder bedrijf een koekjesfabriek
‘Ik ben natuurlijk al heel wat jaren ondernemer en wat mij vooral opvalt, is dat ieder bedrijf in feite op hetzelfde neerkomt. Emile zegt altijd: “Ieder bedrijf is uiteindelijk een koekjesfabriek”. En dat is waar: het komt allemaal neer op kostprijs en afzet, om het standaardiseren van processen, om het efficiënt zijn en om fouten te voorkomen.’
‘Een consequentie van het “koekjesfabriek-idee” is dat je vooraf moet inzien dat het best aardig is om iets te kiezen dat je “leuk” vindt, maar dat je uiteindelijk om echt succesvol te zijn, niet meer met dat leuke product bezig bent, maar met het managen van de onderneming. En geloof me: zaken als financiën, personeelszaken of gesteggel met leveranciers zijn gewoon niet erg romantisch…’
Je team kan je maken…of breken
‘We werken bij MKB Collectieven met een fantastische team. Goed personeel kan je bedrijf maken, maar het omgekeerde is ook realiteit zoals we in het verleden hebben ervaren. Wij geven veel verantwoordelijkheid en operationele vrijheid aan ons personeel, maar dan moet je mensen om je heen hebben die dat aankunnen en die je honderd procent kunt vertrouwen. De broer van Emile, Bart, is er al vrij snel na de start bijgekomen als derde partner, en samen vormen we een goed én gezellig directieteam. Maar het allerleukste vind ik dat we voor zoveel mensen een leuke werkomgeving hebben weten te creëren. Ik kan oprecht genieten als ik de mensen in ons bedrijf vol overgave aan ons gezamenlijke succes zie werken. Dat maakt me pas écht trots!’
Toekomstplannen
‘Met MKB Collectieven willen we uitgroeien tot dé inkooppartner van het MKB. Dat betekent dus dat een ondernemer als hij iets nodig heeft, eerst op onze website gaat kijken wat wij geregeld hebben op dat gebied. En, dat dit dan altijd een betere deal is dan hij zelf had kunnen krijgen!’
‘Maar het allerbelangrijkste voor mij is toch dat mijn kinderen over vijf jaar nog steeds zeggen: ”Mama was er altijd voor ons”. Tot nu toe weten Emile en ik dit allemaal goed te organiseren. Dat betekent bijvoorbeeld dat één van ons tweeën geen afspraken inplant op woensdagmiddag. Ik zal er alles aan blijven doen om mijn tijd zó in te richten, dat ik om drie uur op het schoolplein kan staan. Ook als dit betekent dat ik daarom bijna iedere avond nog een uurtje of twee, drie aan het werk ben.’
Gouden tip
‘Niet één, maar twee tips! De eerste is: als je iets wilt, DOE het gewoon! En doe het voor de volle honderd procent. Een bedrijf uit de grond stampen lukt alleen als je bereid bent om er kei- en keihard voor te knokken. De tweede tip: bedenk vooraf goed wat je ambities zijn. Zie je bedrijf voor je, zoals je wilt dat het er over twee en over vijf jaar uit moet zien. Kijk dan goed of je business model ook schaalbaar is om die ambitie te verwezenlijken. Er is helemaal niets mis met het hebben van een klein winkeltje, zolang het maar niet je eigenlijke ambitie was om een hele keten te hebben!’