Advertenties, verkeerslichten, banners, etalages en pushberichten: de strijd om onze aandacht wordt steeds heftiger. Soms staat er weinig op het spel, soms is het een zaak van leven of dood. Maar hoe werkt aandacht eigenlijk? Waarom vallen sommige dingen meteen op en andere helemaal niet?
Cognitief psycholoog Stefan van der Stigchel laat zien hoe we informatie verwerken, waarom we zoveel meer zien dan we denken en welke gevolgen dat heeft voor ons dagelijks leven. Hij beschrijft verschillende technieken waarmee je aandacht kunt sturen en hoe aandachtsarchitecten (zoals reclamemakers en web sitebouwers) die inzetten in ons voor- én nadeel.
‘Zo werkt aandacht’ is een mustread voor iedereen die wil weten hoe je kijkt, zoekt én hoe je de aandacht van anderen kunt beïnvloeden. Het geeft inzicht in de werking van het brein en opent je ogen voor een belangrijk aspect van ons bestaan: aandacht bepaalt immers wat je van de wereld om je heen meekrijgt.
Titel: Zo werkt aandacht; Opvallen, kijken en zoeken in een wereld vol afleiding
Auteur: Stefan van der Stigchel
Dit boek is ook te verkrijgen bij bol.com als paperback en als ebook.