Met de komst van de smartphones is ons leven sterk veranderd. Waar een mobiele telefoon ooit gewoon een handig hebbedingetje was om mee te bellen en te smsen, zijn de smartphones tegenwoordig een (bijna) onmisbaar onderdeel van ons leven geworden. Je kunt je bijna niet meer voorstellen dat je ooit niet overal en wanneer je maar wilde je mail checkte, je social media in de gaten kon houden of even snel wat informatie kon zoeken op het internet.
Handige apps om effciënter te werken
Het heeft natuurlijk zo zijn nadelen, deze ontwikkeling. Maar ook absolute voordelen. Ook voor jou als ondernemer: smartphones kunnen je leven een stuk makkelijker maken. Met de juiste apps op je telefoon bespaar je tijd én regel je veel ondernemerszaken efficiënter!
De App (of play) Store: een scala aan apps
Als je in de Play of App Store rondkijkt, zie je dat er enorm veel zakelijke apps zijn. Maar welke mogen echt niet ontbreken op je smartphone? We stelden een lijstje samen van negen veel gebruikte apps, zodat je ze zonder moeite kunt opzoeken en installeren. De basisversies van de apps zijn gratis te downloaden in de app-stores. Voor de uitgebreidere versies wordt vaak een bedrag gevraagd dat je met je iTunes tegoed, je credit card of paypal betaalt.
Evernote
Evernote is de digitale versie van je ouderwetse notitieboekje. Je kunt het gebruiken om aantekeningen te maken en to-do-lijsten aan te leggen. Maar ook om artikelen of foto’s die je al surfend tegenkomt te bewaren. Het is ook geen probleem om gesproken tekst op te slaan. De bestanden worden in de cloud bewaard en als je Evernote installeert op zowel je telefoon, je tablet en je computer kun je overal en altijd over al je bestanden beschikken. Evernote maakt het trouwens ook heel makkelijk om bestanden met anderen te delen.
Dropbox of Google Drive
Met beide apps kun je al je documenten opslaan in de cloud zodat je ze altijd bij de hand hebt via een telefoon, tablet of computer. Google Drive biedt naast de integratie met Google mail, ook de mogelijkheid om documenten aan te maken in Word, Exel of Powerpoint en er met anderen aan te werken.
Camscanner
Met deze app kun je snel documenten en afbeeldingen inscannen en de kwaliteit van de ingescande documenten verbeteren. En dat is heel fijn als je vervolgens de gegevens van contracten, aportages, maar ook visitekaartjes op de juiste manier wilt verwerken. De ingescande bestanden kun je bekijken op al je apparaten en makkelijk met anderen delen.
NozBe
Een timemanagement-app die je helpt bij het verhogen van je productiviteit. Je kunt eenvoudig je eigen to-do-lijsten maken en bijhouden. Het biedt ook uitgebreidere functies voor projectmanagement. Het mooie van deze app is de integratie met Twitter, Evernote, Dropbox en Google Agenda.
Apps van je bank
Het is voor jou als ondernemer natuurlijk belangrijk om op de hoogte te blijven van je bankzaken. De meeste banken bieden hun klanten een gratis app aan, waarmee je altijd inzicht hebt in je cijfers, je geld kunt overmaken, maar ook betalingen kunt inplannen.
Timesheet
Je urenadministratie wordt een stuk eenvoudiger door deze app. Druk op de knop als je start en stop de app op het moment dat je klaar bent met je werk. Het enige wat je vervolgens doet is invullen waar je je tijd aan hebt besteed. Aan het eind van de maand kun je je uren exporten als een excelbestand. Een handige app voor de startende ondernemer die een urenadminsitratie moet bijhouden voor de Belastingdienst. En voor elke ondernemer die overzicht wil houden over de uren die zij in lopende projecten steekt.
Ritmeter of Gekko Ritten
Het is en blijft een vervelend klusje: het bijhouden van je kilometerregistratie. Deze apps maken het een stuk makkelijker: de adressen die je bezoekt, de routes die je rijdt en de kilometers die je aflegt worden via de GPS van je telefoon bijgehouden. En de overzichten kun je als excel-bestand exporteren.
Dragon dictation
Een app die gesproken woord omzet in tekst. Handig voor de momenten waarop je bijvoorbeeld niet meteen pen en papier bij de hand hebt, maar wel een goed idee krijgt. Je kunt de gesproken tekst versturen per mail, maar de app ook gebruiken om een tweet uit te zetten en een reactie te plaatsen op Facebook.
Hootsuite
Met deze app beheer je je profielen van social media kanalen als Facebook, Twitter en Linkedin en blijf je op de hoogte van wat er speelt. Je kunt met deze app je berichten inplannen die vervolgens op het aangegeven tijdstip verzonden worden. Maar Hootsuite biedt je ook de mogelijkheid om bepaalde thema’s in de gaten te houden via het volgen van de betreffende ‘hashtag’.
Aanvullingen?
Welke ondernemers-app gebruik jij? En welke onmisbare apps ontbreken er nog in dit overzicht en zijn volgens jou echte must-have’s? Laat het ons weten in een reactie!