Nog niet zo lang geleden was het een behoorlijke investering om als onderneming of eenpitter je naamsbekendheid te vergroten. Een campagne bedenken, advertenties plaatsen, direct mailings verzorgen en misschien wel een spotje op de radio was echt niet voor iedereen weggelegd.
Marketing nieuwe stijl
Gelukkig zijn de tijden veranderd en kun je zelfs met een klein budget werken aan het verbeteren van je eigen zichtbaarheid. Zonder dat je dit handen vol geld kost. Integendeel: er zijn heel veel hulpmiddelen die je kunt gebruiken die niet meer kosten dan je eigen tijd. We geven 5 tips weg die je vandaag nog kunt inzetten om er voor te zorgen dat klanten je beter leren kennen.
1 Free publicity: zoek de media op
Een advertentie plaatsen kost handenvol geld. Maar een goed artikel of een persbericht met nieuwswaarde heeft grote kans opgepikt te worden. Schrijf dus eenbericht en stuur het rond naar de media in je omgeving als je iets nieuws te melden hebt over je onderneming. Zorg voor een interessante invalshoek die de belangstelling van lezers opwekt. De kans dat een artikel met ‘pure reclame’ wordt opgepikt en overgenomen is namelijk vrij klein.
2 Social media
Wil je zelf in de hand houden wat je wanneer vertelt aan het publiek zonder de vaag of het opgepikt gaat worden door de media? Dan is het gebruiken van social media een goed plan. Een account op Facebook, Instagram, Twitter, LinekdIn en andere kanelen is gratis en geeft je een prachtkans om je bedrijf te laten zien, je naamsbekendheid te vergroten en je publiek uit te breiden.
3 Investeer in promotiemateriaal
Kleine cadeautjes om weg te geven doen het altijd. Natuurlijk kun je dan denken aan die pennen met logo en je gegevens, maar je kunt het ook wat groter aanpakken en denken aan drinkflessen, powerbanks of oortjes voor de mobiele telefoon. Of bedank klanten rondom de feestdagen met bijvoorbeeld kerstpakketten.
4 Organiseer een evenement
De opening van je winkel, het tonen van je nieuwe kantoor, de lancering van een nieuw product of je nieuwe dienst en zelfs de zomer die aantocht is. Het zijn allemaal momenten die heel geschikt zijn om een evenement te organiseren en de banden met je (potentiele) klanten te versterken en je naamsbekendheid te vergroten.
5 Samen sta je sterk: werk samen met andere ondernemers
Ken je andere ondernemers die zich op dezelfde doelgroep richten, maar een ander product of dienst aanbieden? Denk dan eens na over het bundelen van jullie krachten en van tijd tot tijd samenwerken. Je versterkt elkaar, maar zorgt er tegelijekrtijd voor dat je bekend wordt bij in elkaars netwerk.