De horeca heeft je altijd aangetrokken en je ziet jezelf al bijna in de voordeur van je eigen zaak staan. Maar tussen die droom en het verwerkelijken ervan liggen allerlei stappen van nadenken, plannen uitstippelen, actie ondernemen en hard werken. Eén van de allereerste zaken waar je zeker over na moet denken is de manier waarop je je zaak in de markt wil zetten. Oftwel: wat is het concept van je zaak en hoe voer je dat herkenbaar door in zowel je interieur als je menukaart. We zetten 3 tips voor het starten van je eigen horecazaak op een rij!
Stevig horecaconcept om jezelf te onderscheiden
Het is in de horeca misschien nog wel belangrijker dan in andere sectoren: je concept. Denk goed na over een origineel idee voor je zaak. Het is belangrijk om je duidelijk te onderscheiden van de concurrentie, maar ook om de doelgroep die je voor ogen hebt op de juiste manier aan te spreken. Welk gevoel wil je overbrengen met je koffiebar? Welke mensen zullen zich thuis voel in jouw hamburgertentje? Hoe ga je je broodjes- en saladebar presenteren? Je concept is de basis voor de de manier waarop je je zaak presenteert, zowel fysiek als in je marketing.
Apparatuur en interieur voor de juiste sfeer
Je concept is ook bepalend voor de inriching van je bedrijf. Je interieur en de sfeer die er hangt moet daar perfect op aansluiten. Hou bij het uitzoeken van je meubilair rekening met de wensen van je doelgroep: willen ze op hun gemak bij jou aan tafel zitten of komen ze snel langs om een koffie staand te drinken? Zorg ook bij het uitkiezen van je apparatuur ervoor dat het bij je concept past. Kies een koffiemachine die past bij de uitstraling van je koffiebar, zoek een grote ijsblokjesmachine via Horecarama die je bijna onzichtbaar kunt verwerken in de opstelling van je cocktailbar of ga voor een strakke keuken die past bij de industriële sfeer van je restaurant.
Overzichtelijk menu dat bij je past
Zorg ten slotte voor een overzichtelijk en klein menu dat bij je concept past en je klanten tegelijkertijd voldoende variatie biedt. Het maakt het niet alleen makkelijker voor hen om te kiezen, maar werkt ook voor jezelf een stuk prettiger. Je voorkomt dat je te grote voorraden hebt en het is voor je eventueel keukenpersoneel een stuk prettiger werken.