Je website: het verlengstuk van je onderneming!

Heel veel vrouwelijke startende ondernemers kiezen voor een online onderneming. De voordelen zijn duidelijk: je hebt geen of nauwelijks woon-werkverkeer. Je kunt zakelijk en privé mixen op een manier die jou het beste uitkomt. Je kunt de zorg voor je gezin óf de tijd voor je sociale leven prima combineren met je zakelijke ambities én het is laagdrempelig. Immers, je kunt al zonder een enorm startkapitaal beginnen met het opzetten van je eigen bedrijf. Je hoeft geen bedrijfs- of winkelruimte te huren of kopen want je werkt vanuit je eigen huis. Bovendien heb je, zeker in de eerste fase van je onderneming, geen personeelskosten.

Het hoe en waarom van een website

Voor vrijwel elke onderneming kun je een website (laten) maken en tegenwoordig is het bijna niet meer voor te stellen dat een bedrijf geen website heeft. Een goede website is absoluut het verlengde van je onderneming en draagt als belangrijk marketing-instrument in zeer grote mate bij aan je succes. Het is dus heel belangrijk om stil te staan bij dit aspect van je onderneming.  Stel jezelf van tevoren wat vragen:

  • Is je website vooral informatief of wil je een interactieve site?
  • Hoe zorg je ervoor dat je website iets toevoegt aan je bedrijf?
  • Hoeveel tijd wil je aan de site besteden (denk hierbij niet alleen aan het opzetten ervan, maar ook het onderhouden!)?
  • Welke uitstraling moet je site hebben?
  • Volstaat een site met een eenvoudige opbouw en structuur of ga je het wat uitgebreider aanpakken?

Stap-voor-stap

Welke stappen moet je nemen om je website vorm te geven?

Stap 1: kies je domeinnaam
Allereerst is een goede, herkenbare domeinnaam van belang. Een domeinnaam is de tekst die je bovenaan in je browser intikt om een site op te zoeken, ook wel een Uniform Resource Locator genoemd (kortweg url). In dat ‘uniform’ schuilt het addertje onder het gras…elke url kan maar naar één plaatsje op het internet verwijzen en daarom snap je waarschijnlijk hoe belangrijk het is om een goede domeinnaam te kiezen.

Verreweg de meest ideale domeinnaam is de naam van je onderneming, maar helaas kan het gebeuren dat deze domeinnaam al bezet is. Dat wil niet zeggen dat iemand anders jouw bedrijfsnaam daadwerkelijk gebruikt. Veel mensen hebben, met het oog op de toekomst, al geruime tijd geleden diverse domeinnamen geregistreerd, met de bedoeling ze later te kunnen verkopen. Als je niet van plan bent heel erg veel geld neer te tellen voor een domeinnaam, zal je dus op zoek moeten naar een passend alternatief. En dat is nog niet zo eenvoudig!

Een heel lange domeinnaam is niet handig. Kort en duidelijk is makkelijker, blijft beter hangen en is makkelijker te vinden. Natuurlijk kun en moet je ervoor zorgen dat je website via zoekmachines makkelijk te vinden is, maar veel mensen ‘gokken’ in eerste instantie welke url bij een bedrijf past. Houd daar dus rekening mee. Blijf bij het kiezen van een domeinnaam zo dicht mogelijk bij je bedrijfsnaam.

Stap 2: schakel een hostingbedrijf in
Voor het realiseren van je eigen website heb je een hostingbedrijf nodig. Webhosting houdt in dat je ruimte op het internet ‘koopt’ om informatie, afbeeldingen, inhoud e.d. op te slaan. Er zijn heel hostingbedrijven te vinden. Verdiep je hier goed in, want er zijn behoorlijk wat verschillen in service en dienstverlening. Een hostingbedrijf regelt ook de registratie van één of meerdere e-mailadressen behorende bij je onderneming. Een e-mailadres van je eigen onderneming staat over het algemeen professioneler dan een e-mailadres van je provider. Bovendien behoud je je zakelijke e-mailadres, ook als je eens verandert van provider.
Stap 3: Je website (laten) bouwen
Net als bij het kiezen en ontwerpen van een logo voor je bedrijf gaat het bij het bouwen van een website om vakkennis! Als je budget het enigszins toelaat is het absoluut aan te raden dit door een professional te laten doen. Je website is echt je virtuele visitekaartje en zegt veel over de professionaliteit van je bedrijf! Een websitebouwer beschikt over alle apparatuur en software die nodig zijn om je website (technische) vorm te geven. Hoe meer functionaliteiten je website nodig heeft (denk aan een gastenboek, forum, contactformulier, nieuwsbrief), des te groter de kans dat je echt niet zonder een professional kan. De antwoorden op de eerder genoemde vragen over jouw persoonlijke behoeften ten aanzien van je website, helpen je om een weloverwogen keuze te maken uit het enorme aanbod websitebouwers.
Stap 4: Je Content Management Systeem (CMS)
Behalve de hosting van je eigen site moet je ook rekening houden met het onderhouden van je site en het aanpassen van de content. Je gebruikt hiervoor een CMS. Een CMS is feitelijk een webapplicatie waarmee je gegevens of informatie als platte tekst kan invoeren, waarna het door middel van sjablonen in een vaste lay-out op je site gepresenteerd wordt. Een bekend en veelgebruikt CMS is bijvoorbeeld WordPress, dat je in staat stelt ook zonder kennis van het bouwen van sites of programmeertaal, een website te bouwen die bij je past. Het CMS installeer je via je hostingbedrijf op je domeinnaam, waarna je kan starten met het (laten) bouwen van je site
Stap 5: Search Engine Optimalisatie (SEO)
Afhankelijk van je onderneming en de plaats die je website binnen je onderneming inneemt, moet je ervoor zorgen dat je site geoptimaliseerd wordt voor zoekmachine’s zoals Google zeker als je voor inkomsten afhankelijk bent van het aantal bezoekers van je site. Je wil per slot van rekening wel gevonden worden op het internet! Dit is een vak apart, waar je je echt in zal moeten verdiepen. VIa internet kun je niet alleen veel informatie vinden, maar ook hulpmiddelen en experts die je hierbij kunnen helpen.