De concurrentie-analyse

In een goede concurrentie-analyse besteed je aandacht aan de eigenschappen van jouw product en dat van je concurrenten. Daarnaast kijk je (voor zover mogelijk) naar de bedrijfsvoering van je concurrenten. Onderzoek hoeveel concurrenten er zijn en vooral hoeveel er in je directe omgeving actief zijn.  Stel je daarbij de volgende vragen:

  • Wie zijn je directe concurrenten? Denk daarbij niet alleen aan de bedrijven die exact hetzelfde product of dienst bieden, maar ook aan je indirecte concurrenten. Dat zijn de ondernemers die een substituut product/dienst bieden: een product of dienst dat jouw product of dienst zou kunnen vervangen.
    Om het verschil tussen directe en indirectie concurrenten duidelijk te maken: een klant kan maar 1 keer geld besteden aan een dagje uit. Gaat hij naar een pretpark of naar een zwembad? De directe concurrent van de Efteling is Duinrell, de indirecte concurrent is een tropisch zwemparadijs.
  • Is er een marktleider of trendsetter te ontdekken in jouw markt?
  • Welke prijs hanteert jouw concurrent en hoe heeft die prijs zich in de loop der tijd ontwikkeld?  Welke toegevoegde waarde heeft die concurrent, welke reclamemiddelen gebruiken zij, wat maakt dat jij je onderscheidt van hen?
  • Hoe doorstaat jouw toekomstige onderneming de vergelijking met je concurrentie? Kan jouw product of dienst zich meten met hen? Bestaat er de kans dat zij zullen proberen je van de markt te dringen?

De concurrentie-analyse zorgt ervoor dat je een vrij goed beeld van je concurrenten krijgt. Door alle specifieke kenmerken per concurrent op een rij te zetten, krijg je een nog beter inzicht en waardoor je beter kunt reageren op kansen die je geboden krijgt en beter kunt inspelen op risico’s.