De Kamer van Koophandel: inschrijven en informatie

Net als iedere andere ondernemer krijg je met de Kamer van Koophandel te maken zo gauw je van start gaat met je eigen bedrijf. Je hebt ze nodig voor het inschrijven van je onderneming in het Handelsregister, maar ze kunnen je ook begeleiden bij alle stappen die je moet zetten om je eigen bedrijf van de grond te krijgen. Van interessante seminars tot het schrijven van een ondernemingsplan tot advies over belastingen, verzekeringen enzovoort. We beperken ons hier tot de rol van het Handelsregister.

Waarom het Handelsregister?

Zodra je een bedrijfsnaam hebt, laat je je onderneming inschrijven in het Handelsregister. In het Handelsregister staan alle bedrijfsgegevens van alle ondernemingen in Nederland. Van de plaatselijke slagerij tot een grote landelijke winkelketen: ze staan allemaal vermeld in hetzelfde register. De Belastingdienst en andere instanties maken voor hun benodigde gegevens gebruik van dit register. Als je als ondernemer beschouwd wilt worden, is inschrijving in dit register verplicht. Aan de inschrijving zijn kosten verbonden, afhankelijk van je gekozen ondernemingsvorm en het aantal personeelsleden, indien van toepassing.

Inschrijving bij het handelsregister

Bij de inschrijving ontvang je een uniek Kvk nummer, dat je op elke bedrijfsuiting vermeldt. Afhankelijk van de gekozen ondernemingsvorm ontvang je ook gelijk een BTW nummer. Eigenlijk is je inschrijving in het Handelsregister de officiële start van je bedrijf. Je kan daarom niet te lang wachten met de inschrijving.

Wanneer en waar inschrijven?

Officieel hanteert de KvK de voorwaarde dat je vanaf een week vóór de start tot uiterlijk een week na de start van je onderneming, je dient in te schrijven. Voor veel ondernemers ligt de startdatum echter niet zo heel duidelijk vast.

Je mag in principe zelf weten bij welk regiokantoor van de KvK je de inschrijving regelt. Als je onderneming meerdere vestigingen heeft, heeft het regiokantoor dat zich het dichtst bij de hoofdvestiging bevindt, formeel het beheer over je inschrijving. Je dient in de meeste gevallen persoonlijk langs te komen om je onderneming in te schrijven. Bij een Besloten Vennootschap (BV) regelt een notaris dit voor je.