Webshop: Shop till you drop!

Webwinkels schieten als paddestoelen uit de grond omhoog. Eénderde van de startende ondernemers begint met een webwinkel. Vooral vrouwen beschouwen deze vorm van ondernemen als ideaal. De meeste bedrijfsactiviteiten kun je vanuit huis doen. Je kunt werk en privé dan ook uitstekend combineren. Bovendien heb je voor het starten van een webshop niet zoveel kapitaal nodig en je kunt er zonder specifieke diploma’s of vergunningen mee beginnen.

Voor wie?

In principe kan vrijwel iedereen een webshop beginnen. Natuurlijk zijn er (logische) uitzonderingen. Je verse vlees koop je bij de slager om de hoek en niet op internet om maar eens wat te noemen. Je hoeft je niet perse in te schrijven bij de KvK, zeker niet als je de webshop ‘erbij’ doet.  Als je minder dan 1225 uur per jaar aan de activiteiten voor je webshop spendeert, word je door de belastingdienst niet gezien als ondernemer. Je kunt de inkomsten dan opgeven als ‘inkomsten uit overige werkzaamheden’. Houd er wel rekening mee dat je dan ook geen recht hebt op speciale starterskortingen. Win hierover advies is bij je fiscaal adviseur!

Wat heb je nodig?

Wat je in elk geval nodig hebt zijn een domeinnaam, een webhosting bedrijf en software. In het artikel over het opzetten van je eigen website vind je alle informatie over domeinnamen en webhosting. Wat betreft software geldt dat er ontzettend veel verschillende mogelijkheden en aanbieders zijn. Neem de tijd om op je gemak eens rond te surfen op internet naar het software pakket dat het beste bij jou en het soort webwinkel dat je wilt starten past. Je zult merken dat er 2 groepen software te onderscheiden zijn, webwinkels met licentie en open source webwinkels. We hebben de belangrijkste voordelen van beiden voor je op een rij gezet.

  • Webwinkel met licentie
    – Professioneel van opzet
    – Gebruiksvriendelijk
    – Goed bereikbare helpdesk
    – Snelle start webwinkel mogelijk
  • Open source webwinkel
    – Geen licentiekosten
    – Site is je eigendom, flexibel in ontwerp etc.
    – Onafhankelijk, je wordt niet nadelig beïnvloed op het moment dat een licentiehouder failliet gaat

Hoe werkt het met de betaling?

Natuurlijk wil je het liefst dat je klanten gelijk online afrekenen. Daar zijn ook een aantal mogelijkheden voor, waaronder betaling via creditcards, waarvan de bekendste Paypal en iDEAL zijn. Voor consumenten is het een geruststellende gedachte dat ze de garantie hebben dat er op jouw website veilig wordt omgesprongen met gevoelige informatie als persoons- en financiële gegevens. Het is daarom ook aan te bevelen om je aan te sluiten bij een branchevereniging als de Thuiswinkel.org organisatie. Voor je klanten een keurmerk voor veilige betaling via internet. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen de betaling achteraf te laten plaatsvinden. Voor je klant wel zo klantvriendelijk, want die hoeft pas te betalen als hij je product al in huis heeft. Er kleven natuurlijk voor jou als ondernemer risico’s aan, zoals betalingsachterstanden van klanten.

Aandachtspunten voor het starten van een webwinkel

  • Voordat je klant daadwerkelijk de bestelling plaatst, moet hij of zij akkoord zijn met de algemene voorwaarden. Deze moeten dus goed zichtbaar op je site staan of te downloaden zijn. Vaak wordt door middel van een aan te vinken hokje aangegeven dat de klant de algemene voorwaarden heeft gezien en geaccepteerd
  • De leveringstermijn van je product is uiterlijk 30 dagen, tenzij je in je algemene voorwaarden uitdrukkelijk een andere termijn hebt genoemd
  • Voor het terugsturen van artikelen gelden specifieke regels. In principe geldt een zichttermijn van 7 dagen, waarbinnen de klant het product moet kunnen terugsturen. Win gericht advies hierover in bij een brancheorganisatie!