Ondernemerstypen: wat voor een ondernemer ben ik?

Behalve onderzoeken naar de ondernemerseigenschappen en -vaardigheden van zelfstandigen, zijn veel onderzoeken erop gericht om jouw ondernemerstype te bepalen. Vaak verschillen deze types onderling in de manier waarop zij met bepaalde situaties omgaan, wat hun sterke en zwakke punten zijn en de factoren die er voor zorgen dat ze optimaal kunnen presteren.

Van experimentele pionier tot gevoelige verkoper

In zijn boek ‘De ondernemende ondernemer’ onderscheidt Martijn Driessen vier ondernemerstypen, gebaseerd op vier verschillende ondernemersdenkstijlen. Iedereen heeft deze vier denkstijlen in zich, maar ééntje voert de boventoon. Wat jouw ondernemersdenkstijl is, kun je ontdekken door de E-Scan ondernemerstest te doen.

  • De (experimentele) Pionier: Als Pionier zie je vooral mogelijkheden, leef je in de toekomst en heb je een lange-termijn visie. Je bent een snelle out-of-the box-denker met veel fantasie, gepassioneerd, optimistisch en je bent gericht op oplossingen. Je hebt weinig aandacht voor details maar ziet daarentegen het grote geheel al snel voor je. Als pionier ben je op zoek naar erkenning.
  • De (behoudende) Manager: Als Manager vind je regels en procedures erg belangrijk. Je bent gericht op de korte termijn en houdt van overzicht en orde. Je hebt oog voor de kleine details, bent zeer efficiënt, loyaal en integer en hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Je kan slecht tegen veranderingen, omdat daardoor chaos in de orde op de loer lijkt te liggen.
  • De (analytische) Vakman: Als vakman ben je goed op de hoogte van alles wat zich in jouw vakgebied afspeelt. Jouw ervaring en vakkennis helpen je bij het onafhankelijk en rationeel nemen van beslissingen. Je bent individualistisch, realistisch en kritisch, je wilt de beste zijn en topkwaliteit leveren en je bent daarom perfectionistisch.
  • De (gevoelige) Verkoper: Als Verkoper ben je gericht op het aangaan van relaties en ga je af op het gevoel. Je bent klantgericht en hecht veel aan contact, al is dat vaak uit zakelijke overwegingen. Je vermijdt conflicten het liefst en bent op zoek naar harmonie en win-win situaties. Je bent flexibel, loyaal en enthousiast.

BusinessLocusmodel

Op basis van interviews met een grote groep ondernemers ontwikkelde onderzoeksbureau Motivaction het BusinessLocusmodel. Daar kwamen zes ondernemerstypen uit:

  • De Einzelgängers: zijn vaak oudere ondernemers met een sterke dranf naar vrijheid en autonomie. Zij vinden status en veel geld niet belangrijk. Ze werken graag alleen en hebben geen ambitie om te groeien of te vernieuwen, ze houden het liefst alles bij het oude en vermijden risico’s. Dit ondernemerstype doet zijn  werk en hoeft niet (meer) in de schijnwerpers te staan.
  • De Experts: zijn zelfbewuste en zelfcompetente ondernemers. Ze hebben een relatief hoge geldingsdrang en hebben het heft graag in eigen handen. Ze nemen niet graag risico’s maar willen wel vernieuwen omdat dat voor hen een middel is om up to date te blijven en kwaliteit te leveren.
  • De Hoeders: hebben een sterk verantwoordelijkheidsgevoel voor het bedrijf en het personeel. Hoeders hechten aan normen en waarden en zijn relatief conservatief: het zijn trendvolgers, geen trendsetters. Zij vinden ondernemen leuk, maar hadden de zaken erom heen liever niet gehad. Van alle ondernemerstypes staan hoeders relatief het meest open voor werken in loondienst.
  • De Jagers: zijn echte entrepreneurs, vaak jonge ondernemers met een groot sociaal netwerk. Ze zijn gedreven en zoeken voortdurend naar uitdagingen en kansen. Ze hechten realtief veel belang aan status en succes. Voor jagers is loondienst absoluut geen optie!
  • De Ontplooiers: zijn gedreven en sterk gemotiveerde ondernemers. Zij denken meer in uitdagingen dan in problemen en zijn op de toekomst gericht. Zij hechten veel waarde aan plezier en zelfontplooing, zowel op zakelijk als persoonlijk vlak. Ontplooiers werken graag samen met anderen en vinden hun sociale netwerk erg belangrijk. g, zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak.
  • De pragmatici: hebben emotioneel gezien een sterke band met de zaak. Het zijn no-nonsense ondernemers met hart voor hun bedrijf en het personeel en oog voor de klant, waarbij ze zichzelf soms vergeten. Ze staan open voor vernieuwing, maar zijn eerder trendvolgend dan trendsettend.

Je kunt op businesslocus.nl een test doen om te ontdekken welke van deze ondernemerstypes jij bent. Na het beantwoorden van 5 vragen en 26 stellingen krijg je je eigen profiel per mail toegestuurd.

Lifestyle entrepreneurs

Tenslotte een leuk onderscheid tussen typen ondernemers dat we je niet willen onthouden. Het is ooit bedacht door Skellie voor Anywired (de column is helaas niet meer terug te vinden op die site). Zij maakte onderscheid tussen ondernemers op basis van wat zij zelf  ‘lifestyle entrepreneurs‘ noemt:

  • Tijdminimalisten Focus: met zo min mogelijk tijdsinvestering een zo groot mogelijk inkomen genereren. Leidend is het 80/20 principe. Dit kan door bijvoorbeeld te werken met uitbesteding.
  • Nomaden ondernemers Focus: locatie onafhankelijk werken. Vrijheid.
  • Passie-ondernemer Focus: doen waar je passie ligt. Iets wat ze ook zouden doen als ze er geen cent mee zouden verdienen. Het ondernemen is helemaal verweven met het leven.