LinkedIn: méér dan je digitale CV

LinkedIn is actief sinds 2003 en groeit nog steeds gestaag. Het is een wereldwijd sociaal netwerk, waar vooral veel Amerikanen gebruik van maken. Maar Europa en zeker Nederland heeft LinkedIn als social community ook ontdekt.

Zakelijk netwerk

In tegenstelling tot andere sociale netwerken richt LinkedIn zich eigenlijk puur op het leggen van zakelijke contacten. Je profielpagina is dan ook feitelijk je CV. Je vult zo volledig mogelijk je opleidingen, werkervaringen en functieprofielen in, plaatst een (liefst zakelijke!) foto en voilá, je profiel is gereed. Je nodigt vervolgens mensen uit die je kent, collega’s, ex-collega’s, vrienden en zakenrelaties. Het uiteindelijk doel is om een netwerk van professionals om je heen te bouwen. Je kunt referenties schrijven voor iemand, of zelf referenties ontvangen.

LinkedIn voor ondernemers

Als ondernemer kun je LinkedIn goed inzetten als middel om je netwerk te vergroten. Het is dan wel belangrijk dat je je profiel zo volledig mogelijk invult en up-to-date houdt om er maximaal profijt van te hebben! Potentiële zakenrelaties kijken en lezen namelijk je profiel! Je kunt events toevoegen, een groep aanmaken, je netwerk laten weten waar je bent, aanmelden voor events en nog veel meer.

Tips voor het gebruik van LinkedIn

1. Zorg ervoor dat je een zo volledig mogelijk ingevuld profiel hebt.
2. Lees elke dag even je homepage door. Daar staan alle wijzigingen in de profielen van je netwerk vermeld.
3. Veel ondernemers vullen bij huidige functie ‘ondernemer’ of ‘eigenaar’ in. Doe dat niet! Omschrijf wat je doet, zodat je daarop gevonden kan worden.
4. Vul ook je website in. Die van jezelf, van je branchevereniging, van je netwerk enzovoort.
5. Vul niet alleen je huidige werkervaring in, maar zeker ook die uit het verleden.
6. Vul ook je opleidingen zo volledig mogelijk in.
7. Gebruik een neutrale, zakelijke foto, waarop je gezicht goed te zien in. Als je elkaar tijdens netwerkbijeenkomsten tegenkomt, is het prettig als je de ander herkent.
8. LinkedIn is meer dan alleen een CV. Je wordt gevonden op Google, je kunt er een bedrijfspresentatie in kwijt, de artikelen die je schrijft of de presentaties die je geeft en je kunt je profileren door aan te melden bij relevante groepen.
9. Houd je profiel up-to-date. Ververs gedateerde informatie, start of reageer op discussies, promoot events enzovoort!

(met dank aan Jeanet Bathoorn)