Online marketing, de basiselementen van online marketing, internetmarketing

Met de komst van het internet zijn de mogelijkheden om je producten of diensten onder de aandacht van je doelgroep te brengen enorm toegenomen. Online marketing is daarmee een steeds belangrijker onderdeel van bedrijfsmarketing geworden. Het op een goede en doordachte manier inzetten van online marketing helpt je de online zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten.

Wat is online marketing eigenlijk?

Maar hoe ‘doe’ je dat, online marketing? Online marketing omvat een heel scala aan online marketingactiviteiten: van zoekmachine optimalisatie tot e-mailmarketing en van social media tot bloggen. De eerste stap is dus om een duidelijk beeld te krijgen van alle instrumenten die je tot je beschikking hebt om jouw onderneming online op de kaart te zetten:

Je website en zoekmachine optimalisatie (SEO)

Je hebt een prachtige website gelanceerd en wilt natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers naar je site trekken. Eén van de manieren om daar voor te zorgen is zoekmachine optimalisatie (SEO). Met SEO zorg je ervoor dat je website zo hoog mogelijk scoort in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Het algoritme dat Google daarvoor gebruikt, wordt geheimgehouden en regelmatig aangepast. Het blijft dus wat gissen, maar je kunt stellen dat een goed gebruik van zoekwoorden, een duidelijke structuur van je site en je content belangrijk zijn.

Social media marketing

Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Pinterest bieden prachtige kansen om in contact te komen met je doelgroep. Het kernwoord van social media is ‘social’: het vraagt actief te zijn en het gesprek aan te gaan met je volgers. Dus niet alleen maar het posten van berichten over je producten en diensten. De reacties die je krijgt, helpen je bij het opbouwen en ontwikkelen van je bedrijf.

Contentmarketing: bloggen, vloggen en artikelen

Met content marketing help je je lezers met waardevolle informatie, zonder daarbij direct jouw product of dienst aan te prijzen. Je schrijft blogs en artikelen of neemt video’s op over onderwerpen die zijdelings met jouw aanbod te maken hebben. Je adviseert je doelgroep en helpt hen bij het oplossen van problemen die mop jouw vakgebeid te maken hebben. Door het schrijven en het vloggen geef je hen de kans jou en je bedrijf beter te leren kennen en een band met je op te bouwen. Een mooie bijkomstigheid: net als bij de redacties via social media, geven de reacties op jouw content je bruikbare feedback.

E-mailmarketing

Zo gauw je een adressenbestand hebt van mensen die belangstelling hebben voor jouw product of dienst en je bedrijf, is e-mailmarketing een heel effectieve manier om contact met hen te houden. Je kunt je lezers op de hoogte houden van het nieuws over je bedrijf, evenementen die op de planning staan en speciale aanbiedingen, maar je kunt hen ook tips en advies toesturen waar zij direct iets aan hebben.

Search machine advertising (SEA) en online adverteren

In tegenstelling tot de eerder genoemde online marketingmogelijkheden, zijn SEA en online adverteren geen gratis maar betaalde diensten. Vaak betaal je het advertentiebedrijf per keer dat je advertentie getoond of aangeklikt wordt.

Met SEA verschijnt een advertentie voor je onderneming boven of onder de zoekresultaten op het moment dat iemand één van jouw zoektermen in Google gebruikt. Je kunt hiervoor een campagne opstarten via bijvoorbeeld Google Adwords. Met online adverteren plaats je een banner met informatie over je bedrijf op andere sites of start je een advertentiecampagne starten via social media als Facebook.

Hoe zet je de online marketingmiddelen in?

Dat je aandacht besteedt aan de SEO van je website, ligt voor de hand: het is een makkeljke manier om ‘organisch’, op basis van zoekresultaten, bezoekers te trekken. Wat betreft de andere mogelijkheden is het, zeker in eerste instantie, verstandig om een keuze te maken. Kies voor het middel waarvan je weet dat je er je doelgroep van mogelijke klanten mee bereikt. Maak een keuze uit de mogelijkheden, combineer ze onderling, experimenteer en ontdek zo wat het beste voor jouw onderneming, jouw product/dienst én natuurlijk voor jouw doelgroep werkt.