Affiliate marketing: een graantje van elkaar meepikken

Affiliate marketing houdt in dat je een bepaald percentage ontvangt van de omzet van een ander product of dienst dan je eigen. Deze commissie krijg je zodra een bezoeker via jouw website bij een ander bedrijf of organisatie een product of dienst afneemt. Met andere woorden: bedrijven die iets verkopen of aanbieden door middel van een advertentie of link op jouw site, staan als dank een deel van hun omzet aan jou af. Maar je kunt affiliate marketing natuurlijk ook omdraaien en partners zoeken die een link naar jouw site plaatsen in ruil voor een percentage van de omzet.

Relevant of niet relevant

Overigens hoeft het niet altijd te gaan om producten of diensten die relevant zijn voor jouw product of dienst, maar het is uiteraard wel een voordeel. Bezoekers van jouw site  zullen waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in de producten of diensten van adverterende website die in het verlengde liggen van dat wat jij aanbiedt. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers van websites zich het meeste storen aan niet-relevante advertenties.

Hoeveel commissie je ontvangt hangt sterk af van de afspraken die je maakt met de adverteerder of de aanbiederén van het product of de dienst, maar denk aan percentages tussen 1 en 60%.

Affiliate programma’s

Je kunt binnen de verschillende affiliate programma’s vaak kiezen hoe je de advertenties op de site wil tonen. Je kunt bijvoorbeeld een link naar het specifieke product plaatsen, of juist een affiliate link naar de homepage van de adverteerder. Je kunt ook zelf een ‘shop’ inbouwen, zodat je bezoekers op jouw site blijven terwijl ze feitelijk een bestelling plaatsen bij een andere leverancier. Je kunt niet alleen via je site, maar ook via je nieuwsbrief adverteren voor andere sites en doorlinken. Vooral als je veel geregistreerde bezoekers hebt die regelmatig jouw nieuwsbrief ontvangen, kan dit zinvol zijn. Je bereikt zo een grote doelgroep in één keer.

Tips en valkuilen

  • Het loont de moeite om de advertenties zoveel mogelijk te integreren in je eigen huisstijl. Zorg ervoor dat de advertenties op de goede pagina terecht komen, waar ze relevant zijn voor de inhoud van die pagina. Op die manier worden je bezoekers eerder getriggerd om door te klikken naar de desbetreffende adverteerder.
  • Het is ook aan te raden om via de link op je eigen site zelf eens te kijken hoe het bestellingsproces verloopt. In hoeverre is de site van je adverteerder gebruiksvriendelijk?
  • Sommige adverteerders leveren een standaard tekst bij hun advertentie aan die je dan één op één zou moeten overnemen en plaatsen op je site. Wij raden dit sterk af! Bezoekers lezen onmiddellijk dat dit niet in dezelfde stijl geschreven is als je eigen site en dat wekt irritatie op. Plaats ook niet teveel advertenties. Het leidt af van de inhoud van je eigen site en vaak zijn al die advertenties niet goed in te passen in je eigen design. Vaak werkt één advertentie waar je in potentie aardig aan kan verdienen beter dan veel advertenties die ieder op zich niet zoveel opleveren.