Marketing: de offline en online brug tussen jou en je klant!

Marketing is een onmisbaar onderdeel van je bedrijfsvoering. Je wil uiteraard dat zoveel mensen binnen je doelgroep op de hoogte zijn van het bestaan van jouw bedrijf, je product of je dienst. Dat gebeurt niet vanzelf. Je zal er voor moeten zorgen dat wat jij te bieden hebt, bij de doelgroep wordt geïntroduceerd. Marketing is daarvoor de oplossing.

In je marketingplan, onderdeel van je ondernemingsplan, heb je je ideeën beschreven over hoe je je product of dienst aan wie wil verkopen en met welke factoren je daarbij rekening moet houden. Nu is het zaak om de belangstelling te krijgen van je doelgroep voor jouw boodschap. Maar hoe doe je dat?

Offline en online marketing

In vergelijking met het verleden kun je tegenwoordig kiezen uit een heel uitgebreid scala aan zogeheten ‘marketingkanalen’ om aandacht te krijgen voor je onderneming. Deze kanalen kun je grofweg indelen in twee groepen.

De eerst groep bevat de ‘traditionele’ marketingkanalen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld advertenties in de krant, reclame op de (lokale) tv en/of radio, flyers en brochures, persberichten en meedoen aan (vak)beurzen en evenementen. De marketing die je op deze manier bedrijft, wordt tegenwoordig ook wel offline marketing genoemd.

De tweede groep omvat, als tegenhanger van de offline marketing, alle online marketingkanalen. Denk daarbij aan je website en het verbeteren van de vindbaarheid ervan door SEO (Search Engine Optimization). Of aan contentmarketing, e-mail marketing zoals het versturen van nieuwsbrieven en het gebruik van social media. Ook de zogeheten affiliate marketing, het inschakelen van samenwerkingspartners om je product of dienst onder de aandacht te brengen en te verkopen, behoort tot deze tweede groep.

Hoe kies je het meest geschikte kanaal?

De belangrijkste regel voor de keuze van het juiste marketingkanaal is, ondanks alle veranderingen in het aanbod niet anders dan voorheen: kies voor het kanaal waarvan je zeker weet dat je er je doelgroep van mogelijke klanten mee bereikt! Maak een keuze uit de mogelijkheden, combineer ze onderling, experimenteer en ontdek zo wat het beste voor jouw onderneming, jouw product/dienst én natuurlijk voor jouw doelgroep werkt.