Auto van de zaak: meer dan een vervoermiddel

Je besluit als (startende) ondernemer een auto aan te schaffen. Het is dan verstandig je goed te laten adviseren hoe je dit fiscaal gezien het beste kunt aanpakken. Er is geen eenduidige regel te noemen, want er spelen zeer veel factoren mee zoals bijvoorbeeld de cataloguswaarde, de leeftijd van de auto en of je zakelijk veel of weinig rijdt. Een paar zaken waar je even bij stil moet staan voordat je een keus maakt.

Een personenauto of een bestelauto?

Bedenk goed waar je de auto voor gebruikt en wat belangrijk is. Heb je bijvoorbeeld te maken met goederenvervoer, moet je auto tevens als gezinsauto fungeren of is representatie erg belangrijk?

Belangrijke vragen want een bestelauto kan fiscaal gezien aanzienlijk voordeliger zijn. Alleen een bestelauto heeft een grijs kenteken. Indien je ondernemer bent (volgens de belastingdienst) en de bestelauto voor meer dan 10% gebruikt voor je bedrijf kan de BPM-vrijstelling worden toegepast. Let wel op dat je de BPM alsnog verschuldigd bent als je binnen 5 jaar niet meer aan de voorwaarden voldoet of als je de auto doorverkoopt.

Daarnaast heb je als ondernemer te maken met een lagere motorrijtuigenbelasting voor grijze kentekens. Als er geen privé-kilometers worden gereden en de bestelauto is ingericht voor goederenvervoer (dus geen achterbank) heb je ook niet te maken met een fiscale bijtelling voor privégebruik van de auto.

Diesel, benzine of gas?

Het aanschafbedrag van een auto die op benzine rijdt, is lager dan dat van een diesel- of LPG-auto en de motorrijtuigenbelasting is het laagst. De benzineprijs is daarentegen weer hoger, net als het brandstofverbruik. Dieselauto’s zijn duurder in aanschaf, maar hebben sterkere motoren en gaan dus doorgaans langer mee. Daarnaast ligt de brandstofprijs van diesel lager dan die van benzine. Gas heeft als grootste voordeel dat het de goedkoopste en schoonste brandstof is. Je hebt echter te maken met extra kosten voor de aanschaf van een gastank, die vaak ten koste gaat van laadruimte.

Hoe meer kilometers je maakt, hoe interessanter het dus is om een diesel- of LPG-wagen aan te schaffen. Veel leasemaatschappijen hanteren ongeveer de volgende richtlijn:
• Minder dan 30.000 kilometers per jaar = Benzine
• Meer dan 30.000 kilometers per jaar = Diesel
• Vanaf 20.000 kilometers per jaar = LPG

Een nieuwe of gebruikte auto?

Voor de fiscus maakt het niet uit of je een nieuwe of een gebruikte auto aanschaft. Voor beiden gelden dezelfde regels. Voor jou is het grootste verschil in eerst instantie de aanschafprijs. Vraag jezelf af hoeveel je wilt of kunt betalen en hoe intensief je gebruik gaat maken van de auto.

Zaak of privé?

Daarnaast speelt een belangrijkere vraag: zet je de auto op naam van de zaak of op privé? Doorgaans is het fiscaal gezien verstandiger een nieuwe auto op naam van het bedrijf te zetten.
Voor de inkomstenbelasting moet je een keuze maken of je de auto tot je privé- of tot je bedrijfsvermogen rekent. Gebruik je de auto meer dan 90% zakelijk, dan ben je verplicht het tot je bedrijfsvermogen te rekenen. En andersom als je de auto voor meer dan 90% privé gebruikt. Let wel op dat je tussentijds niet mag veranderen van keuze. Eenmaal gekozen ligt die de eerste tijd vast. Schat je situatie dus verder in dan het moment van nu.

Auto op naam van de zaak

Als je de auto op naam van de zaak zet, zijn alle kosten (behalve boetes) van de auto aftrekbaar: afschrijving op de aanschafprijs, brandstof, wegenbelasting, autoverzekering, onderhouds- en reparatiekosten, APK-keuringen en overige kosten als parkeergeld en wasserette. Van alle kosten mag de BTW worden teruggevorderd.
De fiscus heeft ook bepaald dat je een bijtelling op je inkomen moet doen wanneer je privé rijdt. Alleen als je privé minder dan 500 kilometer per jaar rijdt en dit met een rittenadministratie kunt aantonen, word je vrijgesteld van de privébijtelling. Anders bedraagt dit 25% van de cataloguswaarde (nieuwwaarde) en 14% voor milieuvriendelijke auto’s.

Maar let op, dit geldt ook bij een tweedehands auto! Dus koop je een gebruikte auto van 4000,- euro, dan kan de bijtelling misschien wel gebaseerd worden op een auto van 20.000 euro. Zijn de werkelijke totale kosten van de auto lager dan 25% en 14% van de cataloguswaarde, dan mag de werkelijke totale kosten als fictieve bijtelling gerekend worden. Er blijft dan echter geen aftrekmogelijkheid meer over aangezien de aftrek dan gelijk is aan de fictieve bijtelling. Deze regeling is alleen van toepassing op een eenmanszaak, een maatschap of een vof.

Auto in privévermogen

Als je de auto als privébezit aanmerkt, mag je (bijna) niets zakelijk boeken. Je hebt alleen het recht om een bepaald bedrag per zakelijk gereden kilometer (2008: € 0,19) af te trekken van de winst. Woon-werkverkeer wordt als zakelijk beschouwd.

Je bent verplicht een gedetailleerde kilometeradministratie bij te houden. Hierin vermeld je gegevens als datum, ritnummer, beginstand en eindstand kilometerteller, vertrek- en eindpunt (adres) en gereden route.

Leasen?

Leasen is een goede optie als je niet in één keer een groot bedrag wilt investeren in een auto. De kosten zijn overzichtelijk, volledig aftrekbaar en je weet exact wat je per maand kwijt bent. Let wel op: ook hier heb je te maken met een privébijtelling.

Er zijn twee vormen te onderscheiden: operational lease en financial lease.
Operational lease komt het meest voor. De auto blijft in eigendom van de leasemaatschappij en jij huurt de auto. Er wordt een contract afgesloten, dat vaak tussentijds op te zeggen is. Meestal heb je geen omkijken meer naar onderhoud en verzekeringen en worden die meegenomen in het maandbedrag.

Bij financial lease is er eigenlijk sprake van een soort financiering. Je sluit een contract af dat niet tussentijds opzegbaar is en aan het einde van de leaseovereenkomst ben je eigenaar van de auto. Je bent zelf verantwoordelijk voor onderhoud en verzekeringen.

Tip

Een auto aanschaffen is dus een pure fiscale vraag. Het is raadzaam om je boekhouder of fiscale adviseur te vragen wat in jouw situatie de beste keuze is.