Adwords

Adwords
Geplaatst door Elle Rowbottom op 25-1-2010 11:00:31

Heb je een website, dan wil je ook bezoekers. Met SEO (zoekmachine optimalisatie) en backlinks (links van andere sites naar jouw site) kom je een heel eind met het aantrekken van nieuwe “visitors”. Maar soms heb je meer nodig om een (veel) bezochte site te krijgen.

Voorbeeld
Stel: je website is als de bakkerswinkel om de hoek. Je bakt de beste broodjes (lees:producten/diensten) en hebt een mooi pand (lees:website). Je zorgt dat je goed vindbaar bent, met een bord op de gevel, een vermelding in de telefoongids en je verspreidt hier en daar wat folders (lees:SEO). Maar druk is het niet in je winkel. Veel mensen in de buurt kennen jouw bakker wel, maar zijn nooit bij je binnengelopen (lees: ze hebben je wel op Google gezien maar niet op je link geklikt). Ze kopen hun brood bij de supermarkt of bij de concurrent. Je bedenkt: “Als ik die mensen nou eens kon overhalen bij mij binnen te lopen en mijn brood te proeven, worden ze vast en zeker klant!”. Je besluit dus een advertentie in de krant te plaatsen (lees: gebruik te maken van Adwords). Nu kun je de mensen proberen te overtuigen eens bij je langs te komen en je brood te proeven. Je maakt reclame!

Wat is Adwords?

Adwords is het advertentieprogramma van Google. Het zijn de in roze gemarkteerde advertenties boven de zoekresultaten en de advertenties er rechts naast.

Adwords werkt als een soort (advertentie)veilingsysteem: je biedt op zoekwoorden en betaalt pas als er op je advertentie is geklikt. Maar in tegenstelling tot een normale veiling, heeft niet alleen je bod op het zoekwoord invloed op de positie van je advertentie. Ook de kwaliteitsscore (de Quality Score) en de relevantie van je site spelen een rol.  De regel is: hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de kosten en hoe beter de positie.

Hoe wordt de kwaliteitsscore bepaald?

De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van :

• De account historie
• De account prestatie
• De advertentie prestaties
• De zoekwoord prestaties
• De landingspagina

Waar moet je dus op letten?

CTR: Click Through Rate
Wanneer je advertentie overeenkomt met de zoekterm en een aantrekkelijke, commercieel interessante boodschap heeft, stijgt je CTR. Hoe hoger de CTR, hoe hoger de kwaliteitsscore.

Landingspagina
De landingspagina waar de bezoeker op terechtkomt, moet gerelateerd zijn aan de zoekopdracht (zoekterm) en de advertentietekst. Ook moet je landingspagina aan bepaalde eisen van Google voldoen, namelijk:

• Relevantie (de pagina-inhoud moet gerelateerd zijn aan de zoekterm en de advertentietekst)
• Uniek & Origineel (geen dubbele content, geen opsomming van zoekresultaten)
• Duidelijk (kort gezegd: belazer of ondermijn de bezoeker niet, eerlijk &  transparant)
• Overzichtelijk (geen popups en gekke scripts, duidelijke navigatie)
• Veilig (spreekt voor zich: geen spam, virussen, cloaking en voldoen aan privacy regels)

Hoe werkt het veilingssysteem en de kwaliteitsscore?

Hal Varian, econoom van Google legt dit heel simpel uit:

Ok, dus je weet nu meer over het veilingssyteem van Google Adwords. Maar dan ben je nog niet klaar. Op jouw website moet je ervoor zorgen dat de bezoeker ook daadwerkelijk converteert en diensten of producten van je afneemt. Een Google Adwords campagne is pas succesvol als de Adwords campagne goed samenwerkt met de website.

Dus… je maakt reclame voor je bakkerszaak en je lekkerste broodjes, maar dan moet je dat ook waar kunnen maken. Als mensen je zaak binnenlopen, moeten ze het brood kunnen ruiken,  trek krijgen en het willen kopen.

Conversies meten

Het is dus belangrijk dat je de conversies kan meten. Hiervoor kun je het beste Google Analytics gebruiken. Analytics kun je namelijk aan Adwords kan koppelen, zodat je niet alleen de sales en dus de ROI (Return on Investment) kan meten, maar ook de zogenaamde zachte conversies (nieuwsbrief inschrijving, contactaanvragen etc…). Alleen dan weet je of een advertentie, een zoekwoord en een campagne goed werken en je niet te veel betaalt. Want veel bezoekers op je website staat niet direct gelijk aan veel omzet en/of klanten.

Wanneer een nieuwe klant via je advertentie over je broodjes binnenkomt en ook nog eens brood koopt, wil je weten of het plaatsen van de advertentie de kosten wel waard waren.Een simpele rekensom: hoeveel je heb verdiend aan die klant minus de kosten van de advertentie.

Is Adwords niet duur?

Nee! Je bepaalt zelf je budget (per maand, dag etc…). Je zorgt ervoor dat je precies kan meten wat de Adwords jou hebben opgebracht. En je zorgt dat je quality score hoog is. Als je Adwords aan Analytics koppelt, kun je precies zien hoeveel winst je hebt gemaakt en zelf controle houden over de uitgaven.

Helaas is het instellen en opzetten van een Adwords account niet simpel. Het vergt even wat studie en oefening. Maar als je eenmaal het “spel” begint te begrijpen, is het nog leuk ook. Google biedt veel informatie om je op weg te helpen. Lees ook Adwords handleiding voor beginners.

Heb je hulp nodig bij het opzetten van een Adwords account?
Ik help je graag op weg!